Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Jan S_
MEDLEM

Valutaförlust vid kreditering från utländsk leverantör - eEkonomi

Jag har köpt IT-tjänst Dropbox Irland för 99 EUR, ångrat mig och fått återbetalning, Kredit. Problemet är att återbetalningen är mindre i SEK än fakturan jag betalade först. Det blev en förlust pga valutaförändringen under de dagar som gick emellan. Vad/hur göra i Visma eEkonomi?
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

När du under Kassa- och bankhändelser lägger in inbetalningen och att det är en Utlandsbetalning, så skriver du det svenska beloppet på översta raden så mycket du har fått, se bilden. Det utländska beloppet skriver du 99 EUR. Då bokförs mellanskillnaden som kursförlust.
Jan S_
MEDLEM

Hej
Har gjort enl din beskrivning men kan inte se att valutaförlust är bokförd. Kontot 6540 som jag bokfört båda transaktionerna mot har ett plussaldo motsvarande skillnad pga valuta.
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

La du upp återbetalningen som en kreditfaktura eller matchade du händelsen direkt mot beloppet?
Ligger det inte som en leverantörsfaktura så vet inte programmet om att det handlar om en skillnad som ska bokföras som valutaförlust.

Om ditt bankkonto stämmer är det nog enklast att göra en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer där du krediterar konto 6540 och istället debiterar konto 7960.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Jan S_
MEDLEM

Jag misstänkte att problemet var att jag matchade direkt mot beloppet. Bankkontot stämmer så jag väljer den enkla metoden som du föreslår. Tack för det! /Janne