Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Valutakurs: vilket datum ska användas? - eEkonomi

Hej! 

Jag försöker att klura ut hur jag räknar ut hur mycket 92 USD är i SEK. 
Fakturan är från PayPal. 
Betalningen gjordes i USD (eget utlägg). 
Min bokföring är i SEK. 
Vilket datum gäller för valutakursen? Fakturadatumet (11 januari) eller bokföringsdatum? 

Stort tack för hjälpen!
9 SVAR 9
Pacsac
CHAMPION


Använd den faktiska kurs som du betalade om du betalde med SEK

Det är kursen på betalningsdagen som gäller
Fd medlem
Inte tillämpbar

Stort tack! 
Bertil73
MEDLEM

Är inte ditt PayPal-saldo i SEK?  Och betalningen redan konverterad av PayPal från USD till SEK?  I så fall är ju summan redan klar, att det sedan står något i USD på fakturan spelar ju mindre roll.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Jag har saldon i SEK, USD och € på mitt PayPal-konto, så jag brukar betala med samma valuta som fakturan är på för att slippa extra kostnader. Men jag kanske tänker fel där? *klurar* 🙂 
Bertil73
MEDLEM

Aha... då vet jag inte. Hur hanterar du det för övrigt då, du har alltså inget konto i bokföringen typ 19xx som motsvarar ditt PayPal-konto?  För då det blir ju lustigt med ett saldo i flera valutor...

Fd medlem
Inte tillämpbar

Eftersom PayPal är kopplat till mitt privata bankkonto så gör jag ett eget utlägg (kto 2018) för motsvarande belopp i SEK. 🙂 
Det är så sällan jag köper något mha PayPal: annars hade jag kopplat det till företagskontot. 

Kolla på ditt privata konto vilken summa som dragits. Använd denna summa på 2018.

Mvh

Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Lovisa!
Ingenting har dragits i SEK, eftersom jag har saldo i fyra olika valutor på mitt PayPal-konto. Jag valde med andra ord att betala med USD: dvs jag tog från USD-saldot. 

🙂

Gå in på riksbankens hemsida och ta ut kurs på betaldatum. Använd det :-). Valutor kan ju gå lite upp och ner men på dessa småsummor så är det inte så blodigt för det kommer inte skilja många kronor från dag till dag. Om du har fler fakturor samma vecka/månad så kan du gott ta fram underlag för kursen och använda samma för allihop. Lägg inte för mycket tid på dessa småbelopp.

Mvh
Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100