Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Var kan man se (och påverka) till vilka av resultaträkningens rader som kontona styr - eEkonomi

Har använt mig av den av Visma framtagna varianten av BAS-kontoplan för Taxiföretag. Noterar nu att kontona 4110 Bensin och 4120 Diesel hamnar under en egen underrubrik "Handelsvaror", medan de övriga 4-kontona hamnar under "Råvaror och förnödenheter". Jag vill nu att samtliga mina 4-konton ska hamna under samma underrubrik, så jag får en färdig summa i Resultaträkningen som jag kan redovisa i rutan "R5 Varor, material och tjänster" på NE-blanketten. Min fråga är om jag någonstans kan påverka till vilka underrubriker som kontona styrs i Resultaträkningen. Om inte det går är jag nöjd om jag bara någonstans kan få fram hur denna styrning ser ut, så jag själv kan lägga upp nya konton för Bensin och Diesel som hamnar under underrubriken "Råvaror och förnödenheter".

ur
6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kolla i kontoplan hur det ser ut med sru-koderna så kan du nog anpassa där

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kan inte se någon styrning till sru-koder i Visma eEkonomi. Enda styrningen för konton som jag kan hitta är till vat-koder, förutom div flaggor för IsActive = True/False etc. Får en otäck känsla av att det döljer sig någon (osynlig) hårdkodning här. Men i så fall måste man ju någonstans visa denna hårdkodning, så att man själv kan anpassa sina konton till "rätt" rubrik.
Fd medlem
Inte tillämpbar

ja buss på leverantören
Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Eftersom jag jobbat med IT-konsulter i många år som systemansvarig ekonom för redovisningssystem och datalager, har jag lärt mig att det finns ytterst lite som inte går att parameterstyra. Och på ett ofta väldigt användarvänligt sätt. Därför blir jag lite förvånad (och trött) när man stöter på sådana här märkligheter. Men vi får väl trycka på från användarsidan och försöka få bort skönhetsfläckarna på detta för övrigt riktigt trevliga bokföringsprogram.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Bra konstaterande
Mikael
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

I dagsläget kan du inte direkt styra under vilken rubrik i rapporten som ett visst bokföringskonto ska hamna. Jag förstår att det hade varit smidigt att kunna anpassa och själv modifiera rapporten mer, det kan jag ta vidare som ett förslag till vår utvecklingsavdelning.

Jag testade hos mig att läsa in kontoplanen avsedd för taxi-verksamhet. Det verkar som att alla 41xx-konton hamnar under rubriken Handelsvaror medans 42xx-47xx-konton hamnar under rubriken Råvaror och förnödenheter. Så jag rekommenderar att du lägger upp förslagsvis 42xx-konton för bensin och diesel om du önskar att detta ska hamna under rubriken Råvaror och förnödenheter.

Hoppas det löser problematiken som du upplever! Återkom om du har funderingar.

Ha det fint!

Moa