Hej,
Vid tidigare uppdatering har möjligheten att skriva vad man vill som vår referens försvunnit. Man måste lägga upp referenser och därefter välja utifrån dessa. Nu har samma sak hänt med Er referenser (kundens referenser). Har det blivit något fel i eEkonomi? Eller är det en uppdatering som har gjort att även Er referenser måste läggas upp? Om det är en uppdatering med denna begränsning så tycker jag att den skall tas bort. Det skall vara valfritt att lägga upp referenser. Vi anger som "Er referens" ibland olika unika referenser som kunden vill ha. Därför kan vi inte lägga upp en hel massa referenser. Önskemål om att båda referensfälten skall vara redigerbara, vilket det inte är idag.
Visma kanske tycker att man kan skriva detta i fältet för orderreferens. Men där har vi idag redan unika orderreferenser.
Återkoppla gärna!
Jag håller helt med, det finns ingen rimlig fördel med att behöva registrera referenser separat.
Hej,
Upptäckte idag att det inte heller gick att "ta bort" referens på en kund.
Jag skulle fakturera en kund. Kunden har en referens upplagd sedan tidigare, men denna referens är inte aktuell på denna faktura och jag ville därför lämna rutan "Er referens" tom. Det gick inte att "ta bort" referensen som dök upp. Tänkte att jag i så fall skulle kunna skapa en ny "blank/tom" referens, men det går inte att skapa en referens utan tecken. Hur tänker Visma här? Det måste vara möjligt att lämna referensrutan tom! Detta behöver ni åtgärda.
Först och främst vill jag be om ursäkt för att svaret har dröjt.
Ni har helt rätt i att det har skett en förändring kring hantering av referens i Visma eEkonomi Pro - bra att ni är uppmärksamma!
Ändringen som har skett innebär att man nu kan ha flera referenser på en och samma kund, samt välja mellan inlagda referenser inne på kundkortet om man vill ha en som är förvald när kundfakturan skapas för den kunden. Det går även att byta referens direkt inne på kundfakturan.
Det går att ta bort en förvald referens inne på kundkortet genom att klicka upp referensen i listan så att den ligger som vald, markera den i fältet och radera genom att klicka på backspacetangenten.
Det går även att ta bort och ändra referens när man skapar kundfakturan genom att markera referensen i fältet och sudda bort den på samma sätt som inne på kundkortet.
Vill ni att vi visar i programmet är ni välkomna att kontakta supporten så kikar vi på det tillsammans.
//Tinna
Men det går inte att bara skriva in vad man vill i fältet längre. DÅLIGT! Jag behöver skriva in unika referenser och kostandsställen. Vill inte behöva skapa en referens varje gång. Ni får väl skapa en inställning där man kan VÄLJA om man vill ha denna funktion på eller av.
Hej @Magnus
Tack för att du hör av dig till oss i forumet.
När det gäller förbättringsförslag och önskemål så hanteras det direkt i respektive produkt. För att lämna ett förbättringsförslag direkt till våra utvecklare av Visma eEkonomi gör du så här:
I Visma eEkonomi finns det en knapp längst ned på sidopanelen som heter Feedback och förslag. Klickar du på den knappen kommer du till förslagssidan i Visma eEkonomi. Tryck sedan på den gröna knappen Lämna förslag. Du kommer då att länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål.
Ha en fortsatt fin dag
//Tinna
Hej @Magnus!
Jag har haft direktkontakt med utvecklingarna på Visma kring denna fråga. Vad jag förstår så kommer inget att ändras i nuläget. Men de är informerade om problematiken. Jag har även varit tydlig i min kommunikation med dom att jag upplever att vi användare ofta får jobba kring problemen för att lösa dom OCH med egna lösningar. ISTÄLLET för att systemet underlättar vårt arbete så har vi användare fått merarbete! I det här fallet så har merarbetet uppstått pga en uppdatering i programmet. Väldigt tråkigt.
Jag har även uppmärksammat ett fel som Visma har fått skapat ett ärende på i och med uppdateringen kring ovanstående vad gäller referenser.
Skapar man en kundfaktura på en kund utan sparade referenser på fältet "Er referenser" OCH rutan är blankt när man skapar kundfaktura så verkar allt ser bra ut. MEN när du tittar på kundfakturautskriften eller förhansgranskar så märker du att en gammal tidigare referens som har angivits kommer med på fakturan under "Er referens" trots att detta fältet var blankt! Detta har vad jag och supporten sett varit så långt tillbaks i tiden som till och med mars. Och därför tror vi att det beror på uppdateringen av referensen. Ärendet är skapat och Visma är medvetna om detta problem.
Hej igen, @Magnus!
Jag har nu fått svar på mitt ärende från Visma, vilket jag inte är nöjd med att det ska vara som ett önskemål! Det är ett fel och det skall åtgärdas. Se svar från Visma nedan.
"Det är såhär det är tänkt fungera att den alltid ska plocka den senaste använda referensen så man ska slippa skriva in det.
Vi tar med som önskemål framåt att den inte ska plocka någon referens om man väljer att inte ha någon inne på kundkortet."
//C
Har nu fått återkoppling på mitt svar till Visma om att detta är ett fel. Men det tyckte inte Visma. Jag får leva med felaktiga referenser på mina kundfakturor tills Visma behagar göra ändringar enligt mitt önskemål! Gud, så extremt dåligt! Hade vi kunnat byta ekonomisystem så hade vi gjort det omedelbart!
Hej @CarinaM_!
Jag vill börja med att säga stort tack för all feedback du har gett oss gällande den nya hanteringen. Vår avsikt vid alla uppdateringar är alltid att förbättra och såsom hanteringen fungerar idag har varit önskat av många kunder. Vi förstår dock vikten i att kunna använda fältet som du önskar och därför undersöker vi möjligheten att öppna ytterligare ett fält att använda fritext vid referens.
Jag vågar inte svara på eller garantera när en lösning är på plats - men vi kikar på olika möjligheter.
Gällande ditt ärende där så verkar det faktiskt ha blivit ett missförstånd. Det vill jag verkligen be om ursäkt för. Förstår jag dig rätt att du försökt radera referensen på fakturan men att den ändå kommit med vid fakturautskrift?
Här verkar missförståndet uppstått och du har fått info om att det är så det ska funka. Men det stämmer inte tack och lov. 🙂 Funktionen är tänkt att alltid plocka den senast använda referensen på din faktura, men om du har plockat bort referensen från fakturan så ska den inte komma med vid fakturautskrift. Vi vill gärna undersöka det vidare om du fortfarande upplever detta trots att du har raderat referensen.
Ha det fint så hörs vi!
//Ebba
Hej Ebba,
Jag tror inte att du riktigt förstår problematiken. Om det inte finns några referenser sparade på kunden sedan tidigare och fältet för "Er referens" är blankt (dvs finns inget att radera) och allt ser bra ut tills du förhandsgranskar och upptäcker att Visma ÄNDÅ har plockat senaste använda referensen på kund. Det jag nu har gjort för att komma kring problemet är att skapa nya "Er referenser" med tecknet punkt. Detta för att inga felaktiga gamla referenser skall komma med på fakturan. Om Visma inte upplever detta som ett fel i programmet så är det ett fel i programutvecklarens tänk och detta måste ni åtgärda ur min synvinkel. Som jag tidigare skrev så upplever jag ofta att användaren får hitta på egna lösningar för att komma runt ert systems brister. Detta är inte optimalt och innebär fler onödiga arbetsmoment. Vad är poängen med att minska arbetsmoment på ett håll när ni skapar nya på annat håll??
//C
Tack för att du förtydligar igen @CarinaM_. Jag och mina kollegor förstår problematiken och vill verkligen be om ursäkt för missförståndet. Vi lyckas inte återskapa detta hos oss och vill undersöka vad som hänt i ditt program. Jag har ordnat att en kollega till mig kommer kontakta dig så fort som möjligt.
//Ebba
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.