Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Var och hur bokförs stipendier? - eEkonomi

Hej! Jag har fått ett stipendie som ska främja det arbete jag gör (kräver ingen särskild motprestation) så som jag förstått det är det skattefritt och ska bokföras som gåva. Jag är nystartad och förstår ej hur eller under vilken flik jag bokför denna händelse. Hoppas någon kan hjälpa mig med vägledning. Bästa hälsningar, Ella! 
8 SVAR 8
Highlighted

Re: Var och hur bokförs stipendier? - eEkonomi

I vilken form bedriver du din verksamhet?

Enskild eller AB?

Vid enskild är det dina egna pengar, vid AB är det bolagets skattefria pengar.

Mikael
Highlighted

.....så som du beskriver det.

Mikael
Highlighted

Driver enskild Firma 🙂 
Highlighted

Egen insättning konto 2018 i din bokföring

Mikael
Highlighted

Hej igen Mikael, tack snälla för ditt svar. Vad jag mer har svårt att förstå är VART jag gör det.. är det under "verifikationer" eller någon annan flik? Behöver man vid en sådan form av bokföring skapa en ny artikel, eller hur fungerar den biten? Hoppas du förstår min fråga. Tack på förhand 
Highlighted
CONTENT PRODUCER

Hej Ella!

Har du fått pengarna insatta på ditt företagskonto? Då bokför du detta via Kassa- och bankhändelser - Ny bankhändelse. Lägg till inbetalningen och klicka sedan på Matcha. Välj Övrig insättningen - Egen kontering. Erhållna gåvor bokförs mot konto 3993 Erhållna donationer och gåvor. 

Har du fått pengarna privat och sedan satt in dom på ditt företagskonto? Då gör du också detta via Kassa- och bankhändelser men du väljer att matcha mot alternativt som heter Övrig insättningEgen insättning istället.

Ha det fint!

/Moa
Highlighted

Tusen tack för hjälpen Moa! Nu fick jag äntligen till det och ändelsen är bokförd 😄 Trevlig helg!
Highlighted
CONTENT PRODUCER

Härligt att höra! Detsamma till dig Ella 🙂