Hej!
Håller på med årsavstämningen och läser nedan - Vilken valutakurs ska jag använda mig av? Min bank eller något annat?
"Bokföringen görs alltid i svenska kronor. När kundfordringar i utländsk valuta bokförs används den växelkurs som gällde den dag fakturan skapades. I rapporten Obetalda kundfakturor ser du värdet som fakturan bokfördes med när den skapades. Skriv ut rapporten och räkna sedan fram värdet för fakturan enligt växelkursen som gällde den 2022-12-31. Jämför din beräkning med det bokförda värdet i rapporten."
Mvh,
Fourmore
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 24-09-17
Ofta använder man Riksbankens cross-kurs men du kan också använda din banks. dokumentera bara varifrån du tagit kursen.
Hej @Fourmore!
eEkonomi hämtar kursen från Europeiska centralbanken när du exempelvis har valt en annan valuta på kunden. När du ska boka kursvinst/kursförlust för obetalda fakturor vid räkenskapsåret slut behöver du kontrollera valutakursen på då exempelvis Europeiska centralbankens hemsida som gällde den 2022-12-31.
Ha de gott!
// Anton
Hej, tack för svar. Jag använde mig av valutakursen som Visma programmet ger för 31 Dec i funktionen där man kan värdera sitt valutakonto.
Värdera valutakonto
Om du tar emot inbetalningar och gör utbetalningar i utländsk valuta kan det vara bra att använda sig av ett valutakonto. Om du använder valutakonto bör du med jämna mellanrum värdera om valutakontot i bokföringen. Valutakurser ändras hela tiden. Det påverkar det motsvarande svenska saldot på kontot. Visma eEkonomi Smart gör värderingen automatiskt.
Beloppet måste anges i den utländska valutan. Du hittar nuvarande saldo på kontot i din internetbank. En jämförelse med saldot på ditt valutakonto görs sedan och skillnaden räknas ut.
Nu skapas en verifikation där kursdifferensen tas upp och valutakontot värderas om.
Hej @Fourmore
Tack för ditt förtydligande och det låter som om du har gjort helt rätt.
Har du några andra frågor eller funderingar som du funderar på så är du alltid välkommen att höra av dig till oss i forumet.
//Tinna
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.