Hej på er, och tack för era kloka åsikter!
Appen Scanners främsta funktion är i samarbetet med sin redovisningskonsult. Ett ganska vanligt scenario i programmet är att jag som kund sköter min fakturering och mina betalningar, men låter min byrå göra all övrig bokföring t ex leverantörsfakturor m m. När jag får en leverantörsfaktura så kan jag då bara ta ett kort på den via appen, så skickas den iväg direkt in i mitt ekonomiprogram där min byrå kan bokföra den. På så vis är man alltid i fas med sin bokföring, och man slipper framkalla den där ångestfyllda känslan hos byrån när man en gång i månaden kommer in med en Ica-kasse full av kvitton som de ska bokföras:)
Några vidare utskrifter av verifikationen som skapas eller liknande behöver inte göras, då man inte har någon skyldighet till det. Det räcker gott och väl att ha bokföringen enbart i dess digitala form. Själva underlaget däremot, leverantörsfakturan i detta fallet, måste dock arkiveras i dess originalform i 3 år innan den får sparas om. Men att tillhörande verifikation ska skrivas ut och arkiveras tillsammans med underlaget i pärmen känns som överflödigt arbete, då denna typen av dubbel bokföring inte är något krav längre. Om man ändå arbetar på detta sättet så hade funktionen att tillhörande underlag skrevs ut tillsammans med verifikationen, såklart varit kanon! Dock så räcker det ändå inte som underlag vid t ex en granskning av Skatteverket då det är originalet som ska arkiveras. Det finns ett liknande önskemål om funktionen sedan tidigare i
denna tråden.
Däremot kan jag hålla med er om att man kanske inte finner något jättebehov av appen om man gör all sin bokföring själv. En fördel med att koppla allt i digital form, kan dock vara i samband med omsparandet av arkiveringsformat som man får göra efter tre år. Totalt ska ett underlag arkiveras i 7 år, men får som sagt sparas om i annan format än dess original efter 3. Kopplar man alla sina underlag digitalt via appen, så betyder alltså det att ni bara behöver ha underlag för de senaste tre åren i pärmen. Äldre underlag än så kan slängas, då de ju finns i programmet kopplade till varje verifikation.
Ni får gärna läsa mer om ämnet och "det papperslösa kontoret"
här.
/Karl