Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Flyttfint
NY MEDLEM

Varför bildunderlag? - Visma eEkonomi

Hej alla!
Jag är ny på bokföring och behöver hjälp att förstå vitsen med bildunderlag på allt verifikationsunderlag in i systemet. Måste jag ha det eller är det bara för att underlätta om jag ska skicka över det hela till revisor etc?
1 GODKÄNT SVAR

Lars, jag kan berätta var jag tycker om saken, kanske Visma läser detta, lägger märke till en missad möjlighet och rättar till programmet. Ja, det finns ingen mening med att använda funktionen tills Visma fixar en möjlighet att skriva ut verifikationer + bildunderlag på samma sida. Och då plötsligt finns det en möjlighet att med ett knapptryck skapa snyggt innehåll till en verifikationspärm. Då kan originalkvitton ligga på en hög i en låda och verifikationspärm kommer att innehålla kopior på alla underlag. Det i sin tur ger en möjlighet att skapa elektroniska verifikationspärmar.

Visa lösning i originalinlägg

13 SVAR 13
Annie Karlsson
ANSTÄLLD

Hej hej!

Nej det är inget du måste använda och du måste alltid spara originalen också även om det lagras i programmet.

Största fördelen är att du får det samlat på ett ställe och kan kika direkt i programmet var du än befinner dig. Förutom kvitton och fakturor skulle du även kunna koppla t ex en garanti eller ett licensavtal eller liknande som du kanske får i samband med ett inköp. På så sätt har du alltid viktigt information nära till hands. Har du ett samarbete med en redovisningsbyrå precis som du är inne på, är det ju smidigt om de kan titta på kvitton och fakturor direkt i programmet och slippa be dig skicka kopior.

En annan fördel är att du kan skicka in underlag till programmet via appen för eEkonomi. Är ni då flera anställda kan det underlätta och leder förhoppningsvis till att du kan få in underlagen snabbare.

Vi kanske har andra användare här som hittat fler fiffiga användningsområden med bildunderlag, dela gärna med er här i så fall! 🙂

Tja varför måste man ta in underlagen som skickas in via e-post till xxxx@vismadoc.net via appen? Det stödet borde finna i eEkonomi direkt, framförallt för oss som jobbar med flera företag/byrå.
Sen borde finnas en pdf läsare i programmet eller att en förhandsgranskning sparas så man ser dokumenten direkt

Hej!

Du kan spara bilderna på din hårddisk och sedan kan du under Inköp - Bildunderlag välja Ladda upp fil.

Jojo det vet jag jag har provat det men det tar mer tid än om man kunde skicka mailet med faktura vidare., man kan göra regler som skickar det automatiskt. Så då går det bort.
Sen var det att kunna se pdf dokument i programmet, de flesta fakturorna kommer som pdf.

Över huvud taget förstår jag inte nyttan med apparna i och med att de är så begränsade och jobbigt att byta företag, jag måste logga ut först sedan välja företag, trots att jag har rätt att komma åt alla företag

Jag tar dina synpunkter vidare till vår utvecklingsavdelning.
Lars R
MEDLEM

Jag ser inte heller någon som helst mening med att slösa tid på att fota alla fakturor när man ändå har dem snyggt och prydligt i verifikationslådan. Ingen har hittills beskrivit en enda anledning till så många extra handgrepp utan någon nytta.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Lars,

Funktionen för Bildunderlag är inget man måste använda, känner du ingen nytta med funktionen fungerar det självklart lika bra att sparar dina verifikationer i en pärm/låda.

Som Annie skrivit ovan är den största fördelen att man får det samlat på ett ställe och kan kika direkt i programmet vilket underlag som är kopplat till en specifik faktura. Förutom kvitton och fakturor skulle du även kunna koppla t ex en garanti eller ett licensavtal eller liknande som du kanske får i samband med ett inköp. På så sätt har du alltid viktig information nära till hands. Har du ett samarbete med en redovisningsbyrå är det ju smidigt om de kan titta på kvitton och fakturor direkt i programmet och slippa be dig skicka kopior.

Ha en bra dag
/Susan
Lars R
MEDLEM

Hej!
Jo, jag förstår att det finns de som uppskattar funktionen, även om jag inte förstår varför. Jag måste ju ändå alltid spara alla verifikationer fysiskt i en pärm/låda. Bildfunktionen är ju enbart ett tillägg, dvs ett antal extra steg för varje verifikation.
Att spara garantivillkor och liknande avtalslik information kopplad till en inköpsverifikation känns oerhört långsökt. Det är mer naturligt att samla den typen av dokument på ett mer lätthittat ställe, nämligen i en pärm med en flik per leverantör/avtalspart. Jag skulle inte vilja leta i systemet efter just den verifikation som har sådana viktiga dokument kopplade till sig. Efter nåt år har man totalt glömt bort exakt vilken verifikation man ska ta fram.
Anlitar man en redovisningsbyrå kan jag förstå att det finns ett värde, det är helt sant.

Lars, jag kan berätta var jag tycker om saken, kanske Visma läser detta, lägger märke till en missad möjlighet och rättar till programmet. Ja, det finns ingen mening med att använda funktionen tills Visma fixar en möjlighet att skriva ut verifikationer + bildunderlag på samma sida. Och då plötsligt finns det en möjlighet att med ett knapptryck skapa snyggt innehåll till en verifikationspärm. Då kan originalkvitton ligga på en hög i en låda och verifikationspärm kommer att innehålla kopior på alla underlag. Det i sin tur ger en möjlighet att skapa elektroniska verifikationspärmar.

Oskar,
Tack för förslaget. Jag är fortfarande tveksam men din idé är onekligen utmärkt. Eftersom jag inte använder bildunderlag har jag inte vetat om att systemet inte gör något så självklart som det du beskriver. Att verifikation och bild inte är samma dokument verkar ju helt ogenomtänkt.
Jag måste lägga till något jag m fl har tjatat om länge utan resultat som är viktigt för att din idé ska fungera fullt ut. När man har matchat en bankhändelse eller bokfört manuellt kan man inte - hör och häpna- direkt skriva ut verifikationen. Man måste lämna registreringsbilden och gå till menyvalet Verifikationer och där komma ihåg numret på den senast bokförda, ta fram den och nu först be om en pdf.
Otroligt att det valet inte finns i samma bild som den där verifikationen skapas. Busenkelt att programmera.

Jag gillar att jobba helt papperslöst. 1. Kunden fotar och skickar in bildunderlag. 2. Jag kopplar alla bilder, skapar och skickar ut rapporter. Allt fungerar till Skatteverket begär in verifikationspärm. Visst säger jag allt finns i systemet! Men vi behöver inte "i systemet" skicka in allt på papper, säger de... Och då ligger man illa till. Man har strukturerat underlag, noggrant kopplat dem med verifikationer men att få ut sitt arbete ur systemet är omöjligt. Därför måste man ändå sitta och klistra underlag på A4 papper, som på gamla goda tider... Visst är det enkelt att programmera. De har allt, och behöver bara göra en vy som lägger ihop verifikationsrader + underlag. Vad begär du om de inte ens kan fixa sökfunktionen för att söka bland kontohändelser. Istället för belopp söker systemet på Referensnummer som vi inte har någon nytta av... Här är det en fråga om systemets inställning, de behöver inte ens programmera för att reparera det som de pajade med hjälp av en uppdatering.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej på er, och tack för era kloka åsikter!

Appen Scanners främsta funktion är i samarbetet med sin redovisningskonsult. Ett ganska vanligt scenario i programmet är att jag som kund sköter min fakturering och mina betalningar, men låter min byrå göra all övrig bokföring t ex leverantörsfakturor m m. När jag får en leverantörsfaktura så kan jag då bara ta ett kort på den via appen, så skickas den iväg direkt in i mitt ekonomiprogram där min byrå kan bokföra den. På så vis är man alltid i fas med sin bokföring, och man slipper framkalla den där ångestfyllda känslan hos byrån när man en gång i månaden kommer in med en Ica-kasse full av kvitton som de ska bokföras:)

Några vidare utskrifter av verifikationen som skapas eller liknande behöver inte göras, då man inte har någon skyldighet till det. Det räcker gott och väl att ha bokföringen enbart i dess digitala form. Själva underlaget däremot, leverantörsfakturan i detta fallet, måste dock arkiveras i dess originalform i 3 år innan den får sparas om. Men att tillhörande verifikation ska skrivas ut och arkiveras tillsammans med underlaget i pärmen känns som överflödigt arbete, då denna typen av dubbel bokföring inte är något krav längre. Om man ändå arbetar på detta sättet så hade funktionen att tillhörande underlag skrevs ut tillsammans med verifikationen, såklart varit kanon! Dock så räcker det ändå inte som underlag vid t ex en granskning av Skatteverket då det är originalet som ska arkiveras. Det finns ett liknande önskemål om funktionen sedan tidigare i denna tråden.

Däremot kan jag hålla med er om att man kanske inte finner något jättebehov av appen om man gör all sin bokföring själv. En fördel med att koppla allt i digital form, kan dock vara i samband med omsparandet av arkiveringsformat som man får göra efter tre år. Totalt ska ett underlag arkiveras i 7 år, men får som sagt sparas om i annan format än dess original efter 3. Kopplar man alla sina underlag digitalt via appen, så betyder alltså det att ni bara behöver ha underlag för de senaste tre åren i pärmen. Äldre underlag än så kan slängas, då de ju finns i programmet kopplade till varje verifikation.

Ni får gärna läsa mer om ämnet och "det papperslösa kontoret" här.

/Karl
Pacsac
CHAMPION

Jag hade ju hoppats att man kunde kontera direkt i appen, ta en bild på kvittot lägga in moms och kostnadskonto (och ev. ställe) sedan vart det klart

Jag tror att ni skall se över era senarior, framför allt i eEkonomi