Jag har sålt en tjänst med 25 procent moms.
Sålde den för totalt 13750 kr, ink moms, till köparen.
Jag vill bokföra såhär:
Men då ger programmet en avvikelse?
Hej!
Momsen är inte korrekt beräknad i din verifikation och frågan är hur du skrivit på din faktura till kund? Om det är så att du specat för hög moms till din kund så får du stå det kastet och betala in den extra momsen till staten. Ett tips är att göra fakturorna i eEkonomi så att momsen räknas korrekt framöver 👍.
Tänk så här när du säljer en vara för 100 kr + moms så räknar du 100*1,25 för att få bruttopriset. Om du sen ska räkna baklänges så blir det bruttopriset *0,8 alltså 125 * 0,8 = 100 kr.
Va? Jag gör ju fakturorna i Eekonomi. Men momsen är inräknad i det där priset, dvs 13750 och 25 procent av det är 3437 kr?
Om du gör kundfakturan i eEkonomi så matchar du inbetalningen på banken mot Inbetalning av kundfaktura och så väljer du den kundfakturan. Är det så du gör? Om du gör kundfakturan i eEkonomi så kolla på din kundfaktura, står det moms 3437 kr där??
Nej, jag gör fakturorna manuellt.
Misstänkte det. Då måste du tyvärr deklarera och betala den för höga momsen till skatteverket trots felmeddelande.
Men precis som Pacsac och jag skrivit tidigare så räknar du fel på momsen på kundfakturan. Det hade inte hänt om du gjort fakturan i eEkonomi för då hjälper programmet dig så momsen räknas rätt.
För att räkna momsen "baklänges" så är utgående momsen 13750*0,2=2750 kr.
Notera att momsen är 20% av bruttobeloppet (25% på nettobeloppet)
I ditt fall är brutto 13 750.- och då är momsen 2 750.-
Jag förstår verkligen inte.
25 procent av 13750, hur kan det plötsligt bli 20 procent?
Momsen läggs på beloppet med 25%
Då blir momsen 20 % av beloppet inklusive moms
exempel:
netto 100.-
moms 25.- (25%)
totalt 125.-
(20% av 125.- = 25.-)
Eller om du hellre vill kan du dividera bruttobeloppet (beloppet inklusive moms) med 1,25 (25%)
Hur blir då verifikationer?
1930 DB 13750 kr
Sen då?
Om det är så att du på fakturan skrivit moms med 3437 kr så måste du bokföra det precis så som du gjort och acceptera att det blir en diff i momsredovisningen och betala in den extra momsen till staten. Alternativet är att du skickar en kredit till kunden på den felaktiga fakturan och sen gör en ny korrekt faktura till kunden.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.