Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Varför bokförs både 3041 och 3051 vid ROT-arbete?

Hej,
Varför bokför programmet ett ROT-arbete på både konto 3041 försäljning av tjänst samt 3051 försäljning av varor?
Exempel: Utförd tjänst 18360kr.
3672 kr moms
3600kr bokförs på konto 3041
11088kr bokförs på konto 3051

Kommer detta ha någon vikt om Skatteverket skulle vilja kontrollera? För som det ser ut har bokföringsprogrammet tagit upp att vi sålt varor när vi i själva fallet inte har gjort det, utan endast utfört byggtjänster åt en kund som redan haft varorna.

Mvh

 

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 24-02-13

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Det man kan titta på här är vilka olika artiklar som är upplockade på fakturan? Efter det så kan man gå in på dessa artiklar och se vilken artikelkontering de ligger emot? För det är den valda artikelkonteringen på artikeln som styr, dels moms% och dels vilket konto beloppet kommer fördelas emot.

Är det så att någon artikel är felkonterad, så kan du ändra konteringen och sen kreditera din ROT-faktura och efter det skapa en ny faktura.

Hoppas detta besvarar din fråga.

/Victor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej och tack för svaret, det besvarade definitivt min fråga.
Du har helt korrekt, det var fel på våra artikelkonteringar. Tydligen, när man skapar nya artiklar direkt i en offert, blir de automatiskt klassade som varor istället för tjänster. Det är först nu jag insett detta när jag ska sammanställa hela föregående år och inser att detta fel existerar på alla våra ROT-fakturor för året.

Det betyder att majoriteten av beloppet hamnat på 3051 istället för 3041. Har ni någon aning hur hårda Skatteverket är gällande detta? Behöver jag i efterhand korrigera alla fakturor för hela året så att ett ROT-arbete (endast tjänst) endast hamnar på 3041 och inte splittat hamnar på både 3041 och 3051?

Mvh
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Skatteverket har inga synpunkter på detta. Däremot kan det vara en fördel att bokföra på rätt konto för att det ska bli en mer lättolkad resultatrapport.

Från och med 1/4 2015 ska du redovisa mer noggrant vad som är material och vad som är arbete och vilket material som hör till vilket arbete.
Redan nu har vi anpassat fakturorna du skapar i Visma eEkonomi. Kolla gärna in filmen Skapa fakturor med ROT och RUT-avdrag i Visma eEkonomi. 

/Anna

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~