Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Varför bokförs eget uttag på "plusgiro"?

Hej!

 

Jag är nystartat och har en enskild firma. Har satt in en del egna pengar och ska nu ta ut lite, som ett eget uttag. Jag har läst i forumet och gjort en kassa-/bankhändelse och sedan matchat den mot en verifikation som automatiskt skapades. MEN den skapar den mot 1920 plusgiro. Jag har inget plusgiro, endast företagskonto och bankgiro (som väl är 1930?). Jag har kikat i alla mina inställningar och jag har ingenstans angett att jag har ett plusgiro, så jag förstår inte varför det blir så här. Jag kan inte heller ändra det. Bifogar skärmbild.
Spelar det nån roll?plusgiro.PNG

3 SVAR 3
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej charlottepehrson!

 

Jag ser att ditt Företagskonto är kopplat till 1920, vilket i kontoplanen heter Plusgiro. Det bokföringskonto som är kopplat till ditt Företagskonto är alltså det som blir förvalt när du gör exempelvis egna uttag.

 

Du kan åtgärda detta genom att gå in under Inställningar - Kassa och bankkonton och skapa upp ett nytt företagskonto som du kopplar till 1930.

Har du felaktiga saldon rekommenderar jag att du gör en överföring mellan 1920 och 1930 för att få rätt saldo.

 

Om du inte vill ha konto 1920 som ditt primära konto så inaktiverar du det företagskontot under Inställningar - Kassa och bankkonton. därefter går du in på företagskontot som du har kopplat till 1930 och bockar i att det är ditt primära företagskonto.

 

Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig med dina funderingar, annars är du självklart välkommen att återkomma.

Önskar dig en fin helg!

/Tinne

Hej!

Tack för svar. Hur kan det komma sig att mitt företagskonto är kopplat till 1920? Det har jag aldrig fyllt i. Köpte Visma eEkonomi för ett par månader sedan. Hursomhelst så försöker jag göra som du skriver, att inaktivera 1920-kontot, vilket var en utmaning. Att skapa ett nytt företagskonto kopplat till 1930 går inte, jag får bara felmeddelande om att IBAN är fel. Det är det inte. Jag har suttit här en halvtimme nu och skrivit in det manuellt, och klistrat in från min bank. Varenda siffra är rätt. Se bifogad bild. Vad göra?iban.PNG

Hej charlottepehrson!

 

När du startar upp Visma eEkonomi första gången så fyller du i vilket konto som ska kopplas till ditt företagskonto i startguiden, så det är där du kan ha råkat fylla i det.

 

Om du har angett ditt IBAN inne på det företagskontot som du har kopplat till 1920 så behöver du ta bort IBAN-numret där först innan du kan lägga in det på det nya företagskontot. Orsaken till att det är så är för att IBAN-numret är unikt och kan bara användas på ett konto.

 

Jag hoppas detta hjälper dig, annars är du välkommen att slå en signal till supporten så hjälper vi dig vidare i den kanalen.

Önskar dig en fin dag!

/Tinne