Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Varför fritt eget kapital (beskattad vinst) i ett aktiebolag (AB)? - eEkonomi

Hej Visma Support,En fundering jag som nybildad AB'are har i ett fåmansbolag i konsultbranchen utan några större investeringar.Om man ur fritt eget kapital tar ut lön, betalar man både arbetsgivaravgifter och skatter på lönen precis som vanligt? Innebär det i stora drag 22% mer i skatt jämfört med att ta ut lönen under de föregående räkenskapsåret (om man bortser från ev högre skatter över brytpunkter)?I enkla drag blir resonemanget att efter ett lönsamt år ta ut lön minst till nedre brytpunkten, räkna ut och beskatta en vinst så högsta utdelning kan tas sedan periodisera maximalt och vinstbeskatta så lite som möjligt?Vad ska/kan/brukar man använda fritt eget kapital till (förutom utdelning)?Tacksam för svar!
13 SVAR 13
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Lön eller utdelning - en ständigt förekommande frågeställning i fåmansaktiebolag. Reglerna är inte enkla att förstå sig på och det är ganska komplext att räkna ut den optimala fördelningen.

Kapitalbeskattad utdelning är att föredra framför lön eftersom skatten då endast är 20%. Däremot är lön att föredra framför tjänstebeskattad utdelning, eftersom denna inte ger samma sociala förmåner som inkomst av tjänst. Brytpunkten mellan kapitalbeskattad och tjänstebeskattad utdelning beror i sin tur på uttagen lön under föregående år.

För att du ska få en så bra bild som möjligt över just din situation rekommenderar jag att du använder en kalkyl för fåmansbolag. I En sådan hittar du exempelvis i vårt program Visma Skatt.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svaret i detta ständigt aktuella ämne :).

Kan du kort beskriva skillnaden på Kapitalbeskattad utdelning och Tjänsktebeskattad utdelning?

Jag ska titta på Visma Skatt. Hjälper den även till med bokslut i AB?
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Kapitalbeskattad utdelning: 20% skatt på utdelat belopp
Tjänstebeskattad utdelning: Beskattas som inkomst av tjänst, det vill säga med arbetsgivaravgifter och komunalskatt, samt statlig skatt om din totala förvärvsinkomst överstiger 433 900 kr.

Visma Skatt hjälper dig inte att sammanställa bokslutet, men däremot deklaration för både aktiebolaget och dig privat.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag tror det kan ha blivit fel här. Ingen arbetsgivarutgift ska betalas såvitt jag vet på utdelning oavsett om utdelningen för mottagaren beskattas som kapital eller tjänst.

"Till skillnad från lön så är lämnad utdelning inte avdragsgill för bolaget. Vid utdelning behöver bolaget dock inte betala några arbetsgivaravgifter (inte ens på utdelning som tjänstebeskattas enligt de så kallade 3:12-reglerna) För ägaren beskattas utdelning med mellan 20-57 procent skatt." https://makeit.seb.se/expertartikel/ska-du-ta-utdelning-eller-lon-fran-ditt-bolag/

Det TS undrar över är om det inte är till hens nackdel att nyttja fritt eget kapital (redan beskattad vinst i bolaget från tidigare år) till att betala ut lön. Och i detta fall så blir det ju klart ofördelaktigt - ja.

Det finns 4 olika fall mig veteligt:

1. Lön som betalas mha t.ex. medel som bolaget omsatt samma år: arbetsgivaravgift för företaget + löneskatt för den anställda. Detta är det klassiska man brukar räkna på

2. Lön nästa år på vinst bolaget redan betalat 22% bolalgsskatt på:
Bolagsskatt + arbetsgivaravgift + löneskatt för den anställda

3. Utdelning som beskattas som tjänst:
Bolagsskatt + skatt för mottagaren som om det vore normal lön

4. Utdelning som beskattas som tjänst:
Bolagsskatt + skatt för mottagaren som inkomst av kapital

Slutsats: Man vill alltså förmodligen maximera 4 och 1. Om man sedan maxar SGI och allmän pensionsgrundande lön är 3 mer fördelaktigt än 2.

-----

TS: "högsta utdelning kan tas sedan periodisera maximalt och vinstbeskatta så lite som möjligt?" - 
Svar: JA precis så tänker jag iaf. Finns väl även något trick med tantiem/upplupen lön man kan ta till år som gått extra bra, men inget jag hunnit sätta mig in i än. Maximera periodiseringsfonder sålänge STL är låg är även min strategi.


...


Inser att jag precis svarat i en 4 år gammal tråd.. undrar varför denna hamnade högst upp i forumet för mig?

Hej JohanKj!

Vi hade en aktivitet i den här tråden under gårdagen, som du kan se en bit ner. Det är därför som den dyker upp i forumet, högst upp.

Moa

Och tack för att du delar med dig av din kunskap! Det kan vi inte få för mycket av oavsett hur gammal tråden är! 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

OK Tack! Skulle behöva ett litet förtydligande.
I första svaret skrev du:
"Kapitalbeskattad utdelning är att föredra framför lön eftersom skatten då endast är 20%."

Nu skrev du:
"Kapitalbeskattad utdelning: 30% skatt på utdelat belopp"

Jag kanske blandar ihop termerna men hur hänger det ihop?
Tack!

det var jag som slant lite på tangentbordet i mitt senaste svar. 20% skatt ska det vara på den kapitalbeskattade delen!
Fd medlem
Inte tillämpbar

OK! Tack!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Beskattas bundet eget kapital när man plockar ut det ur AB:t ?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Erling!
Bundet kapital måste användas inom företaget och får inte plockas ut till aktieägare. Fritt kapital går däremot bra att göra t.ex. utdelning på.  

/Sanna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Sanna !
Vad jag menar är när man plockar in pengar i bolaget med redan beskattade pengar så bokförs väl det som eget kapital. Den dag man vill plocka tillbaka dessa pengar så är det väl ingen skatt på dessa pengar ?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen Erling!
När du tar ut pengar ut ett aktiebolag så gör du det med lön eller utdelning och då blir det skatt på detta. Det finns olika fördelar med det ena eller det andra, men det ska beskattas oavsett. 

Här kan du läsa mer. Den här länken har några år på nacken men som jag tycker ger dig ett bra exempel. 
/Sanna