Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Varför leverantörsfaktura? - eEkonomi

Jag har nyss bytt till Visma eEkonomi, och jag förstår inte alls vad jag skall ha leverantörsfakturor till!Jag driver en enskild firma och bokför enligt kontantmetoden. I mitt förra program fanns det en avdelning för bokföring där man registrerade inkomster och utgifter, och sedan fanns det en avdelning för att skapa fakturor som sedan kunde bokföras automatiskt när de var betalda. Det jag inte förstår nu är varför jag måste gå igenom den omständiga proceduren att skapa leverantörsfakturor. Det enda som krävs enligt gällande lagar och regler är väl att jag bokför transaktionen och sparar verifikationen, eller? Varför måste jag mata in leverantörer i ett regrister? OCR, Bankgiro och fakturanummer använder jag ju när jag gör själva transaktionen hos min bank, men varför måste det vara med i bokföringsprogrammet? En jäkla massa extrajobb, blir min känsla. Det finns dock säkert en anledning, jag förstår bara inte varför.
4 SVAR 4
Lentzit
MEDLEM

jag är ganska ny i eEkonomi och enligt min vetskap finns ingen lag på att du måste lägga upp leverantörerna så kör du verifikationer mot kassahändelserna som du brukar MEN själv anser jag att jag får en bättre kontroll över de leverantörer jag har och automatisk statistik över årets inköp...vilket jag inte hade förr. eEkonomi hjälper också till genom att ge förslag man använt förut mot samma leverantör.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svaret Lentzit!

Leverantörsfakturor är alltså bara att se som en vidareutveckling från vanliga kassahändelser? Det som gjorde mig fundersam var att det fanns så många obligatoriska uppgifter när man skapade leverantörsfaktura. Det fick mig att tro att de var just obligatoriska.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Att lägga in fakturor i en reskontra, vilket du beskriver här, gör man efter man har kommit till den brytpunkten att högen med fakturor att betala (och att det finns så många betalade fakturor i högen också) är så omfattande att man har svårt att veta vad som är obetalat och betalat. En reskontra är en kontroll som gör det enklare att följa upp. Ponera att du köper in från en och samma leverantör 50 gånger under ett år. Tillsammans med alla andra leverantörer och ännu fler fakturor blir det till sist svårt att veta om en faktura är betalad eller inte. Du måste du gissa när du betalade senast, leta i bokföringen, kontrollera att du gör rätt och vips har en halv dag försvunnit i onödan. Ska du leta fram en viss betalning, sitter man och sliter sitt hår...

Med en reskontra, och i förlängningen kontrakt m banken som gör att du kan skicka betalfiler till banken och ta emot återrapporteringsfiler, spelar det ingen roll om du betalar en eller 100 fakturor, för det går lika snabbt. Återrapporteringen gör att fakturorna sätts som utbetalade på rätt dag, för banken bevakar sista betalningsdag. Du ser i en lista över dina fakturor i programmet och du ser när de blev betalade, det blir enkelt och hanterbart vi stora volymer. Men som sagt, det är när man har kommit till den punkt då högen blivit ohanterlig manuellt, inte förr.

//L

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för det utförliga svaret! Känner jag att jag behöver en extra kontrollfunktion som håller koll på mina fakturor, då använder jag leverantörsfakturor. Annars bara registrerar jag i bankhändelser.