Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

POGU__
MEDLEM

Varning i Momsredovisningen - eEkonomi

Jag sitter med momsredovisningen och får en varning på en verifikation men ser inte vilket felet är.

Så här är det bokfört och jag får en avvikelse på -489,5

2641 - Ingående (avdragsgill) moms48 (0%)       D:489,50

4535 - Inköp av tjänst från EU21 (25%)               D:1 958,00

3740 - Öresavrundning                                         D:0,50

1930 - Bankkonto                                                                     K:2 448,00

Det lustiga är att det är betalningen till Visma som trasslar 🙂

3 SVAR 3

Hej!

Om det är Visma som är leverantören så fattar jag inte varför du lagt det som inköp från EU??? Vismas fakturor kommer från svenskt bolag. Välj konto 5420 istället för 4535 så är felmeddelandet borta.

Om det är någon annan leverantör och inköp från annat EU-land så får du återkomma för då ska du boka om det helt.

Mvh

Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
POGU__
MEDLEM

Men Visma Smart är väl ingen programvara utan en tjänst som Visma tillhandahåller. Eller tänker jag fel ?

Man kan tänka som man vill. Det viktigaste är att det inte redovisas som tjänst från EU. Det bör inte heller ligga på ett 4XXX-konto som mer är till för varuinköp och andra saker som säljs vidare. Du kan välja vilket konto du vill som börjar på 5 eller 6. Allt där hamnar som övrig kostnad på samma rad i årsredovisning och deklaration. 

Jag brukar lägga Vismas fakturor på 5420 och så vet jag att jag har dem där. Det finns nästan inga programvaror i den bemärkelsen längre så du kanske kan byta namn till programtjänster om det känns bättre?

Mvh

Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100