Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

lars_r
MEDLEM

Varning om samma fakturanummer - innevarande verksamhetsår

Jag får då och då helt omotiverat en "varning" att en faktura med samma nummer redan är registrerad.

Det är visserligen sant. MEN fakturan med samma nummer bokfördes förra verksamhetsåret (även förra kalenderåret). Alltså är varningen inte relevant.

Tacksam om påpekandet kunde begränsas till att visas enbart om fakturanumret redan har registrerats innevarande verksamhetsår.

6 SVAR 6
Anna W1
UTFORSKARE

Hej! Nu vet jag inte vilket av programmen du arbetar i, så eventuellt ser det olika ut. Vill bara ge dig en tanke om att det kan vara klokt att inte börja om med samma fakturanummer som föregående år. Låt säga att du vid årets slut inte har fått betalt för en viss faktura. Om samma fakturanummer hinner skapas på nästa räkenskapsår blir det troligen problem eller åtminstone osäkerhet vid att identifiera vilken faktura kravärendet handlar om.

lars_r
MEDLEM

Hej Anna,

Du har tyvärr helt missat poängen i min fråga. Det är inte jag som numrerar fakturorna. Frågan avser ju leverantörsfakturor, som jag inte styr över. Jag kan knappast tala om för en leverantör hur han ska numrerar sina fakturor.

Anna W1
UTFORSKARE

Sorry, du skrev inte vilken typ av faktura, och jag kopplade felaktigt att det gällde kundfakturor. Nu förstår jag och hoppas att du får ett bra svar från Visma.

Numbers_and_Friends
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

@lars_r  Fast det verkar ju jättekonstigt att en leverantör har exakt samma fakturanummer år efter år? Det brukar(bör) ju åtminstone stå ett årtal som skiljer dem åt...

 

Jag vill absolut inte att programmet begränsar denna funktion till att bara handla om innevarande år!

Intressant. Fakturanummer måste vara i en obruten följd, så ja, ett fakturanummer inom en given organisation måste vara unikt. MEN... det gäller bara för respektive år. Nytt år och det är helt ok att börja om numreringen/fakturaserien.

 

Personligen skulle jag inte hantera min fakturering på det sättet - det typiskt en sådan sak som förr eller senare kommer komma tillbaka och "bita en i baken" - men faktum är varningen/flaggningen i eEkonomi faktiskt tycks vara felaktig.

 

 

Källa: Skatteverket: "Det innebär exempelvis att fakturor som utfärdas samma år inte får ha samma löpnummer."

 

Se även: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.6/321574.html#h-Lopnummer

 

//En glad bokföringsamatör

Banker och försäkringsbolag läser nog inte Skatteverkets anvisningar...

Det är mera normalt att dom har samma "avi-nummer" år efter år på sina fakturor