Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Emfraden
NY MEDLEM

Verifikation före registrerat räkenskapsår hos Bolagsverket

Jag har bokfört i Visma eEkonomi under räkenskapsåret 2019-07-01 till 2020-06-30 samt skickat in årsredovisningen digitalt via Visma Advisor Period & År till Bolagsverket. Nu har jag fått påbackning av Bolagsverket att räkenskapsåret inte är rätt. Hos dom blev mitt bolag registrerat 2019-08-09 och räkenskapsåret blev därför hos dem 2019-08-09 till 2020-06-30. Jag har försökt ändra räkenskapsåret både i eEkonomi och Period & År men problemet är att jag har två verifikationer som är bokförda innan 2019-08-09. Det gäller banköverföringen av aktiekapital på 50 000 kr som har skett 2019-07-22 och en bankkostnad för bankintyget som är bokfört 2019-07-29. Jag har pratat med Bolagsverket och det går inte att från deras sida att ändra räkenskapsåret till 2019-07-01 alternativt 2019-07-22 utan det måste göras i årsredovisningen. Hur ska jag gå till väga?

2 SVAR 2
Roffakab
CHAMPION

Svar: Verifikation före registrerat räkenskapsår hos Bolagsverket

Hej

Jag tror att du helt enkelt måste läsa ut Årsredovisningen som en Word-fil och där ändra alla datum 2019-07-01 till 2019-08-09. Skriv under och skicka in i pappersformat.

MVH

RoffaK

Svar: Verifikation före registrerat räkenskapsår hos Bolagsverket

Nedan svar har jag kopierat från en tidigare tråd då detta är ett återkommande problem:

Hej!

Bolagsverket är stenhårda med datumen. Visma har informerat tydligt när man lägger upp bolaget att man ska kolla datumen i sitt regbevis om det är första året. Men du är absolut inte den enda som missat detta. Visma borde lägga till en blinkande text och kanske en siren som låter när man lägger upp räkenskapsåret ;-). 

Om det gjorts transaktioner innan första dagen för regdatum så går det inte att ändra datum framåt. 

Tre alternativ finns nu:

1. Spara ner siefiler och register. Starta om hela bolaget och läs in filerna. Då tappar du alla reskontror och alla bilder hamnar "löst". Känns inte som ett så roligt alternativ men ofta det som rekommenderas. 

2. Skriv ut årsredovisningen till word och ändra datumen manuellt. Skicka in ÅR per post.

3. Mejla mig på lovisa.ljungvall@revidera.se så fixar jag årsredovisningen i mitt Visma Bokslutsprogram. Jag har möjlighet att ändra datumen i mitt byråprogram och du får möjlighet att lämna det digitalt. Beräknad tidsåtgång en dryg timme inklusive tid för att lägga upp ditt bolag i mitt program.

Finns givetvis fler byråer som kan hjälpa dig utan problem. Vi har oftast andra program från Visma där man kan "mixtra" lite.

Mvh

Lovisa