Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Tom Carlson
MEDLEM

Verikationsserie för Swish- och kortbetalningar?

I vår förening betalar de flesta medlemmar sin årsavgift med Swish. Om jag tillämpar de råd som finns i "Ta betalt med Swish" bokförs verifikationen "Förväntad inbetalning från Swish ..." i serie A, medan övriga inbetalningar hamnar i serie B. Jag vet inte vilket alternativ jag ska välja bland "Inställningar>Företagsinställningar>Bokföringsuppgifter" för att ändra det. Är Kassa och bank ett alternativ? Vill inte laborera i onödan med inställningarna.

Tacksam för råd. Tom

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Tom,

Om ni vill ha samma serie för inbetalning som för den förväntade inbetalningen så behöver dessa verifikationsserier vara samma.

 

Låt säga att vi har serie B på Inbetalningar och serie K på Kassa och bank. Sedan skapar vi en faktura med betalsätt Swish. Den förväntade inbetalningen lägger sig då på serie K. 

Sedan gör vi själva inbetalning via Kassa- och bankhändelser och matchar mot Kort eller Swish. Verifikationen för inbetalningen blir då serie B. Se nedan bild. 

sabina.PNG

 

Är det såhär du skulle vilja ha det? För att ändra verifikationsserie går du till Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter.

 

Fundera på saken och tänk på att du är alltid välkommen att höra av dig till oss. 
/Tinna