Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Vidarefakturering av middag - eEkonomi

Jag jobbar som konsult och har betalat en team-middag (5 personer) för min kunds räkning. Totala beloppet på kvittot är 4830 kr. Av detta är 2805 kr mat, 435 kr starköl och 1590 vin/sprit. När jag lägger in det i Visma eEkonomi får jag (enligt skatteverkets beräkninghjälp) dra av 230 kr i moms samt 450 kr (konto 6071) i avdragsgill kostnad. Sedan kvarstår 4150 kr i kostnad (konto 6072) som jag inte får göra avdrag för. Normalt sett (för tex taxi etc) drar man ju av hela momsen, fakturerar kostnaden och lägger på 25% så det blir +/- noll. I det här fallet får jag ju betala 22%  skatt på 4150 kr som inte är avdragsgillt...

Hur ska jag göra för att vidarefakturera detta utan att förlora på det i mitt eget AB? Ska jag lägga till 4150 * 22% på fakturan till kunden? Eller finns det något annat sätt??

Tacksam för snabbt svar!
2 SVAR 2
NY MEDLEM

Re: Vidarefakturering av middag - eEkonomi

Fr o m 2017 är ingen del avdragsgill när det gäller representation, men om det ska vidarefaktureras hanterar du ju det som vilken kostnad som helst, som du vidarefakturerar.  Då får ju din kund hantera vad som är avdragsgill och inte.
NY MEDLEM

Re: Vidarefakturering av middag - eEkonomi

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette AB, samordnat utbildning, bokföra, vidarefakturera hotellkostnad till AB & privat....

Jag har samordnat en utbildning för fyra personer och på mitt företagskort bokat hotellet för fyra personer via Booking.com

Jag har fyra hotellkvitton från hotellet med respektive namn. Det är mitt eget namn samt tre personer som skall stå för sitt egen hotellkostnad, jag ska vidarefakturera den.
Två av personerna skall faktureras till ett AB
En av personerna skall faktureras till en privatperson.

Kostnaden per rum är 2287 kr ink moms, momsen är 245,04 kr (12%).

Hur bokför jag detta?
Min egen kostnad ska mitt bolag betala, på 5800. 

Men de andra?

Hur bokför jag dessa?

Har insett att jag måste fakturera ut med 25% moms, vilket gör hotellet totalt dyrare för privatpersonen än om denne hade bokat och betalt själv (??).
Ångrar att jag inte lät alla boka själva, nu i efterhand...

Hoppas få klarhet i hur jag bokför detta... en bokföringsassisten jag frågade sa att jag kunde köra alla på 5800 och sen fakturera ut det. Men nån annan sa att jag bör använda mig av "Utlägg"? Det har jag aldrig gjort och vet inte hur det funkar...

Hoppas på tips!