Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vidarefakturering representation & resor - eEkonomi

Hej Jag har för min kunds räkning haft en representation som ska vidarefaktureras kunden. Skulle behöva ha ett exempel på hur jag bokför och vidarefakturerar detta.
Jag har kvitton för representation och taxi, dessa ska jag få betalt av kund för. 


Alternativ 1 är det att jag bokför kvittona som en kostnad i mitt bolag med moms och i vidare faktureringen av dessa kostnader lägger detta som en post på fakturan ex moms och lägger sen på min försäljningsmoms på totala fakturabeloppet? 

Alternativ 2 är att bokföra utlägget mot 1681 med totalbeloppet och inte bokföra momsen i mitt bolag men vad använder jag som motkonto? Hur lägger jag in detta utlägg på min kundfaktura för att få betalt från kunden? 
3 SVAR 3
Roffakab
CHAMPION

Hej

Om du ska vidarefakturera kostnader som du tagit i din firma ska du gå på alternativ 1 och på det sätt du beskriver.

Alternativ 2 använder du om kunden bett dig att betala kvitton och representation där kunden har betalningsansvar dvs han har bett dig "lägga ut så länge". I detta fall behöver du en speciell artikel och artikelkontering.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Rolf, och tack för svar.

Alternativ 2 är det jag behöver använda i mitt fall, har du ett exempel på en artikelkontering?, jag har tänkt använda Vismas Tjänster 0% moms.

På min faktura blir det då en artikel med tex: Utlägg + specifikation och hela beloppet på utlägget (inkl moms), och totalsumman på fakturan blir då med 0 % moms.

Låter detta rimligt?
 

Vill du använda dig av alternativ 2 med konto 1681 skulle jag rekommendera dig att läsa följande tråd: Klientutlägg