Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pontus66
UTFORSKARE

Vilken info krävs för att registrera utländsk kund i eEkonomi

Vad krävs för att kunna fakturera en ny kund från Litauen?

 

Företagets namn, adress och VAT nr förstås:  Men något mer?

När jag registrerar kunden, kräver programmet eEkonomi att jag lägger in en e-mail adress.

På två ställen, en företags email och en personlig under referens. Måste man lägga in det? (Jag la in en tillfällig)

Jag kommer ändå inte att mail fakturan direkt från programmet.

 

Mvh

Pontus

 

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 23-03-15

6 SVAR 6
Pacsac
CHAMPION

Valuta som det skall faktureras i är bra att ange (SEK som default)

Och typ av kund; Företag eller privatperson

 

Hej Pacsac,

 

Tack för svar. Visst jag lägger in som företag. 

 

Kund vägrar att betala i SEK. Vill bara betala i EUR, =jag måste fakturera i EUR och får alltså stå för valuta risken. Jag såg nu att man kan välja EUR som valuta på kund reg sidan.

 

Men hur gör jag om jag fakturerar sig, € 1 000,. och kursen för enkelheten står i 11 kr när kunden betalar.

Alltså jag får SEK 11 000,- in på kontot.  Hur bokförs detta? 

 

Mvh

Fakturerar du i eEkonomi så löser normal programmet diffen mot valutakursen vid betalningen

Kursvinst/förlust bokas normalt automatiskt vid avstämning.

Hör av dig på forumet annars när betalningen skall bokföras, och idag får du 10 100.- för € 1000.-

 

Passac, tack för svar.

 

Men hur kan Eekonomi veta vad Nordea har för kurs när betalning erlagts?

 

Och kursvinst/förlust beror väl på vad man själv räknar med som minimum kurs.  För min del går mini € kursen vid €1/SEK 9,5.

I eEkonomi ligger kundfodran med den kurs det var på fakturadatumet (Riksbankens kurs).

När du sedan får betalt så kommer det in SEK på ditt konto, (jag antar här att du inte har valutakonto i Euro) så;

€ 1000.- = SEK 10 100.- idag

vid betalning kommer det in (kanske)

SEK 10 560.- på kontot så diffen blir då kursvinst, men det kan ju gå åt andra hållet också

Ok, jag fattar, programmet hanterar det. Det blir intressant att se hur det blir på min kommande faktura.

 

Tack och bock.

 

P