Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Visma ändrar mina priser i utkast (EUR/SEK-fråga)

Jag har bara utländska kunder. De skickar inköpsordrar i EUR och förväntar sig att jag fakturerar dem i EUR. Jag tar emot ordrar löpande, registrerar dem i ett fakturautkast i Visma och fakturerar allt som en samlad månadsfaktura. Idag när jag ändrade faktureringsdatum i utkastet såg jag att mina "à-priser" i EUR hade ändrats. 30 EUR hade ändrats till 30,1212 EUR.

 

Enligt supporten beror detta på att Visma bokför i SEK, och att EUR-värdet i utkastet får ett värde i SEK vid skapandet som är knutet till valutakursen. EUR-beloppen justeras av Visma i mina utkast, utan att jag bett om det.

 

Jag anser att detta är fundamentalt fel. Visma ska INTE ändra mina priser på eget bevåg. Ett utkast har inget eget värde ännu – värdet borde fastställas först på faktureringsdatum. Hela poängen med utkastfunktionen försvinner ju på det här viset, om man inte kan lita på det arbete man lagt ner löpande och som man trodde sparade mycket tid. Man kunde åtminstone få en varning om det.

 

För mig är det också en fråga om mitt företags goda renommé. Det ser illa ut om kunderna tror att man systematiskt "saltar" räkningarna.

 

EDIT: Skulle en möjlig work-around vara att inte uppdatera faktureringsdatum, utan att låta det stå kvar på samma datum som utkastet skapades. Då kan man ju kanske bara justera sista betalningsdatum, även om faktureringsdatum inte stämmer. Inte optimalt, men det kanske funkar?

21 SVAR 21
Pacsac
CHAMPION

Missade detta när jag skickade fakturan dagen efter som jag gjorde ett utkast på den, blev en massa krångel med den utländska kunden då underlag och faktura diffade på € 4.-.