Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

devium
NY MEDLEM

Visma årsredovining - varningar och fel

Hej,

Jag ber om ursäkt om jag ställer konstiga frågor men jag försöker fixa 2021s årsredovisning och jag använder mig av visma årsredovinings för att göra det. Jag vill tillägga att jag använde det förra året också så alla siffror som visas är importerade av visma.

Fråga 1:

Vi kan börja med första varningen som handlar om anskaffningsvärden.

1: Raden 'Ingående anskaffningsvärden' har ett värde som är felaktigt för kolumn '2021-12-31'.

2: Det finns en differens mellan balans-/resultaträkningsrad och tillhörande not för kolumn '2020-12-31'.

2020 betalade jag 9616 kr för att köpa ett varumärkesskydd. Detta bokförde jag med visma eekonomi.

Beloppet visas nu under ingående anskaffningsvärden för 2021-12-31 men visas som 0 under 2020-12-31.

Jag kan lägga till värdet 9616 i fältet inköp under förändringar av anskaffningsvärden för 2020 och då försvinner varningarna. Är detta korrekt? Varför förstår inte programmet det själv?

print3.png

Fråga 2:

Raden 'Belopp vid årets utgång' har ett värde som är felaktigt för kolumn 'Balanserat resultat'.

Jag har ingen aning vad som är fel och tycker att visma borde kunna klura ut detta eller ge ett bättre felmeddelande...

Lite historik:

År 2020 så gjorde bolaget ett resultat på 248 640 efter att maximerat avsättning till periodiseringsfond, jag valde att inte ta ut någon utdelning.

År 2021 blev resultatet 210 030 efter att maximerat avsättning till periodiseringsfond, även denna gången valde jag att inte ta ut någon utdelning.

print5.png

Utgår från att 414 762 är summan av föregående års (resultat - skatt) 248641 + (årets resultat - skatt) 166121?

Varför är beloppet i balanserat resultat 0 vid årets ingång?

print.png

Om jag klickar på "visa konton" på balanserat resultat vid årets ingång så ser det ut så här:

print2.png

Så här ser fliken resultatdisposition ut också:

print4.png

Jag utgår från att visma förstår att pengarna som blir över ska balanseras i ny räkning inför året efter eller? Varför får jag ens en varning? Vad gör jag galet?

Är väldigt tacksam för svar,

Depressed

5 SVAR 5
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej! 

Du behöver inte alls be om ursäkt och vi har full förståelse för att du tycker att detta är svårt.

Precis som du säger så är detta uppgifter som du behöver ange själv. Inköp och försäljning hämtas inte upp automatiskt av tjänsten och därför behöver du i ditt fall komplettera i fältet Inköp under förändring av anskaffningsvärden för 2020 så ska felmeddelandet försvinna sedan. 

Vad gäller din andra fråga så är den lite för avancerad för att vi ska kunna lösa det här i forumet. Här behöver man kunna se vad som finns i balansräkningen inne i deklarationsmodulen. Själv har jag lite svårt att avgöra vad det beror på men det verkar inte vara något bokfört på konton som avser balanserat resultat som gör det till 0.

Jag tror att du behöver ta kontakt med mina kunniga kollegor på supporten så kan ni felsöka tillsammans och du kan få en förklaring vad detta beror på.

Om det är för bokföringsrelaterat kan du behöva höra med en redovisningskonsult men det får mina kollegor avgöra. 

Välkommen att kontakta supporten

//Tinna

Hej Tinna,

Tack för svaret.

Vad är det visma deklaration/årsredovisning gör mig då? Jag trodde att den tog hand om att bokföra årets resultat mm också när jag inte väljer att ta ut någon utdelning. Måste jag göra någonting själv?

Hej Devium!

Visma Deklaration/Årsredovisning skapar en bokslutsverifikation för årets resultat, inkomstskatt och förändring av periodiseringsfond automatiskt, baserad på ditt val för avsättning eller återföring under Årsavslut - Beräkna skatt - Skattemässiga justeringar - Resultatplanering.

På sidan Gör färdigt & lås visas bokslutsverifikationen som programmet skapat. Du låser räkenskapsåret genom att aktivera Lås räkenskapsåret. Bokslutsverifikationerna kommer då att föras över till Visma eEkonomi.

Om jag har missuppfattat din fråga eller om du har några andra funderingar får du gärna återkomma så ska vi kika på det igen.

Önskar dig en fin måndag!

/Tinne

Ok men hur kommer det sig att balanserat resultat är 0 för föregående år som du ser ovan? Alla uppgifter är inhämtade automatiskt och jag gjorde deklarationen och bokslut med Visma årsredovisning även förra året?

Hej! 

Ok jag förstår.  I detta läget rekommenderar jag att du tar kontakt med våra kunniga kollegor supporten eftersom det är svårt för oss att felsöka här i forumet och så hjälper vi dig gärna i den kanalen i stället.

När det har löst sig blir jag glad om du uppdaterar din tråd så jag vet att du har kommit vidare. 

Välkommen att kontakta supporten

//Tinna