Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Visma kan inte skicka e-faktura till annan operatör än sin egen?

Idag fick jag en förfrågan från en kund om att skicka e-faktura till dem i fortsättningen. De använder Fort Knox för bokföring och Creditflow som operatör för själva e-fakturan. I mejlet fick jag en uppmaning om att be min egen operatör lägga till Creditflow som mottagare. Eller om man använder ett eget ekonomiprogram så kunde man få tillgång till API:er och dokumentation för att sätta upp det själv.

 

Enligt Vismas support är detta omöjligt eftersom Visma använder InExchange som operatör. InExchange kan inte utbyta e-fakturor med Creditflow. Det verkar underligt eftersom InExchange skryter med att de är uppfyller alla lagkrav för e-fakturering inom bl.a. offentlig sektor. Så här skriver de själva på sin hemsida: "Det spelar ingen roll om din kund tar emot e-faktura via InExchange, Peppol eller en annan operatör – I InExchange Network finns alla mottagare tillgängliga."

Varför går det då inte att skicka e-fakturor mellan två av Sveriges två största ekonomiprogram? Det vore onekligen en bra funktion.

3 SVAR 3
Emil Hildingsson
SERVICE OWNER

Hej! 

Jag får be om ursäkt för den information du fått ifrån vår support. 

Det ska i dagsläget inte finnas någon begräsning när det gäller mottagande av fakturor mellan InExchange som vi använder och Creditflow som Fortnox använder. 

Har ni testat att skicka er faktura som tänkt och inte kommit vidare eller hur yttrar sig problemet för er?


Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej, jag ville kolla med supporten hur jag sätter upp det i Visma först. Behöver jag en referenskod från Creditflow eller är det bara att skicka som e-faktura direkt från fakturavyn utan någon extra inställning?

Hej igen, 

Det ska räcka att du kontrollerar tillgängligheten inne på kundkortet för kunden du vill skicka fakturan till och godkänns det där så kan du skicka som tänkt utan extra inställning. 

/ Emil H