Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vissa leverantörsfakturor saknas på Handelsbanken med banksamarbere - eEkonomi

Hej, har en fråga som håller på att göra mig tokig. Jag betalar för tjänsten "leverantörsfakturabetalningsfil" med koppling till mitt företagskonto i Handelsbanken. Problemet är att ibland dyker mina registrerade fakturor upp för godkännande i HB, men ibland inte (och då sitter de bara som "förfallna, obetalade fakturor" i mitt Visma Spcs system. Känns ju högst opålitligt det här? Eller gör jag något grundläggande fel? Handelsbanken hänvisar mig till Visma. Vill helst slippa lägga in Bankutbetalningar manuellt, då känns det ju meningslöst att jag har LB kopplingen i första läget? Tack för svar från någon som vet eller kan lista sig till vad problemet är!
1 SVAR 1
Annie Sten
ANSTÄLLD

Hej!

De tillfällen då fakturorna inte skickas till banken är exempelvis:
  • Leverantören är markerad för autogiro. Då tror programmet att pengarna kommer dras med automatik från banken och skickar därför inte över betalningen. Kontrollera detta via Inköp - Leverantörer - Klicka på leverantören - Redigera. Till höger finns kryssrutan för autogiro. Den ska vara tom om du vill att betalningen ska gå över till banken. 

• Det finns obetalda kreditfakturor på leverantören. Om det exempelvis finns en obetald kreditfaktura till leverantören på 1.000 i programmet och du skapar en ny leverantörsfaktura till samma leverantör på 1.000 kronor så kommer dessa två fakturor att kvittas emot varandra. Eftersom du har pengar tillgodo hos leverantören så utnyttjas det vid detta tillfället. 

Skulle det inte vara något av dessa alternativen är du välkommen att ringa till oss om det skulle hända igen.