Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Therese vK
MEDLEM

bilagan till kundfakturor som ett dokument kommer inte med till kund

Hej,
Under Inställningar/faktureringsuppgifter kan man välja att klicka i för "skicka faktura och bilaga i ett dokument". Den fungerar inte och bilagan kommer inte fram till kunden. Vi fick ett tjugotal mejl och telefonsamtal om saknade bilagor. Vi skickar e-fakturor till kund. 
Vi har även en underleverantör som skickar oss e-fakturor och de har länge fått skicka bilagan separat, eftersom den inte kom med till oss. När jag upptäckte felet på vår sida frågade jag dem om de använder eEkonomi och bad dem klicka ur bocken för "faktura och bilaga i ett dokuement" och då får vi bilagorna av dem.
Om det här beror på att vi skickar e-fakturor bör det förstå stå under fakturainställningar att det inte gäller e-fakturor.
Vänliga hälsningar
Therese

4 SVAR 4
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Therese!

 

Detta ska fungera även för e-fakturor. Gällande utskicken till era kunder kan det vara så att deras fakturaoperatör har inte stöd för att ta emot och skicka fakturor och bilagor i ett dokument. I dagsläget är lösningen, som du skrivit ovan, att ta bort inställningen "Slå ihop fakturan och bilagor till ett dokument" och skicka fakturor och bilagor separat. Inställningen tar du bort under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter

 

Om jag förstår dig rätt så har er underleverantör också Visma eEkonomi? Om så är fallet så tycker jag att vi behöver koppla upp oss för att titta närmre på hur det ser ut i ditt program och undersöka varför du inte får bilagorna med den inställningen. Vår grymma support kommer att kunna hjälpa dig på bästa sätt med det, så kontakta gärna dem när du har möjlighet.

 

Om något känns oklart eller om du har några andra funderingar är du alltid välkommen att återkomma till oss här i forumet!

/Tinne

 

Hej,

 

Vi har samma problem med e-fakturor. Inte för alla kunder, men för många. Det är större verksamheter inom offentlig sektor. Vi skulle gärna se att funktionen "Slå ihop fakturan och bilagor till ett dokument" är aktiv när vi skickar pdf-fakturor per mejl, men att den är inaktiv när vi skickar e-fakturor. Det blir väldigt ineffektivt att hålla på att aktivera och inaktivera inställningen beroende på vilken kund man fakturerar.

 

/Henrik

Hej Tinne,
när vår underleverantör skickar oss e-fakturor från eEkonomi så fungerar det inte heller att skicka det i ETT dokument, då kommer inte bilagan med.
Vänligen
Therese

Hej Therese! Tack för ditt förtydligande.

 

Jag blir lite fundersam över varför det inte fungerar för dig trots att ni använder samma produkt. I det här fallet tycker jag absolut att du ska kontakta vår support så att de kan koppla upp sig och undersöka varför du får bekymmer med funktionen. Då får du hjälp på bästa sätt.

 

Du får väldigt gärna återkoppla här i tråden hur det går så jag ser att du fått hjälp, det kan vara god hjälp för våra andra användare också 🙂

Jag hoppas det löser sig för dig och önskar dig en trevlig helg!

/Tinne