Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

tony65
MEDLEM

bokföra faktura med tidigare betalt

Hej!

 Jag fick faktura för 4622 sek, det visar att jag har tidigare betalat 4534, fakturan visar  att jag ska betala 88sek. Så jag gjorde det och  har betalat via banken direkt den 88 sek. Nu på matcha händelser, matchade jag det med hela beloppet och det ser ut så här ....var snäll o kolla bifogad dok....

Screenshot 2023-05-29 at 15.30.39.png

tony65_0-1685366732386.png

Screenshot faktura88 2023-05-29 at 14.43.21.png

Det här sista bild, visar nu på LEVERANTÖRSFAKTUROR att det är inte skickad till banken, hur ska jag bokföra nu? Jag vill inte skicka den till banken och betala igen. 

Screenshot 2023-05-29 at 14.48.39.png

Regnr & Kundnr dolt av moderator

9 SVAR 9
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @tony65 

Tack för att du skriver till oss i forumet. Tyvärr är vi inte riktigt med på hur det ser ut hos dig även om du bifogat fina skärmdumpar. 

Som vi tolkar det så har du fått en leverantörsfaktura på 4622 kr och först betalat 4534 kr och sedan 88 kr som finns som en relaterad  verifikation. Fakturan ser ut att vara slutbetald i programmet men ligger fortfarande kvar som obetald lev.faktura.

Innan vi ger dig råd vill vi se hur det ser ut i ditt program för att undvika missförstånd så därför vill jag be dig att kontakta supporten för vidare hjälp. 

Välkommen att kontakta supporten

//Tinna

tony65
MEDLEM

Hej Tinna!

Jag ber ursäkt att jag har inte förklarat detta tydlig. Om det är ok  , får jag förklara det på engelska? So it was like this, I received a faktura for 4622 sek.

In the faktura it showed that they have deducted 4534 sek for a payment done before (...which I am not aware that I did pay, I cannot remember somehow..)

So now the faktura is  asking to let me pay the balance of 88sek. I did pay this 88sek before the given due date. And this 88sek is now showing on my BANKHÄNDELSER that I need to matcha..what konto should I book the 88sek ? And how about the other amount 4534sek ,what konto should I book it for?  Please see my faktura hoping that this could help up my explanation.

This is the faktura..

redigeradbild.png

* Känsliga uppgifter redigerade av moderator enligt GDPR

tony65
MEDLEM

Hi Tinna!

I have another problem again. I have to matcha löneutbetalningar but I cannot complete the process because the program keeps on showing ' det finns belopp kvar att stämma av' ...so it was like this,,,I prepared the 3 employees salary thru visma eekonomi lön direkt 'lönekörningar' after that I opened our bank account and paid them but on Maj 25 I only paid 2 employees and the 3rd on 1 juni.

employee 1 = 13,170 sek paid maj 25

employee2 = 12,663 sek paid maj 25

employee 3 = 8894 sek paid juni 1

total 3 employees 34,727

Now in the bankhändelser ,I press on the first 2 employees to matcha but I cannot complete the process because it keeps on showing , belopp kvar att stämma av 8,894 sek...I tried to locate the name of the 3rd employee but I cannot find it, I tried to press nybokföringhändelse but I cannot find the löneutbetalning . Is it because the 3rd employee was not paid at the same time with the other 2 employees? Please help. Thank you in advance.

Screenshot 2023-06-09 at 01.09.52.png

Screenshot 2023-06-09 at 02.33.47.png

Hej @tony65 !

Hoppas att det är okej att jag svarar dig på svenska - hojta om du vill att jag svarar dig på engelska istället 🙂

Gällande din första fråga kring differensen på din leverantörsfaktura så tänker jag precis som min kollega Tinna skrev ovan att vi skulle behöva titta på detta med dig i realtid för att kunna ge dig en så bra lösning som möjligt. Gör så att du tar kontakt med mina kollegor på supporten så kan ni kika på detta tillsammans.

När det kommer till löneutbetalningen så beror det på, precis som du säger, att utbetalningarna skedde på olika datum som gör att du inte hittar den tredje. Vi rekommenderar att göra utbetalningarna på samma datum i största möjliga mån, men såklart kan vi hjälpa dig att lösa detta.

Markera löneutbetalningarna i Kassa- och bankhändelser som har samma datum. Matcha dem mot lönekörningen och du kommer då att få upp en differens. Skapa då en ny bokföringshändelse som du sedan konterar mot bokföringskonto 2910. Den återstående bankhändelsen matchas också mot en kontering mot 2910.

Jag hoppas att detta kan vara till hjälp, återkom gärna om något känns oklart.

Önskar dig en fin helg!
/Tinne

Tack så mycket Tinne för hjälpen , jag ska prova matcha löneutbetalningar....Och om fakturan med differens så kontaktar jag dina 

kollegor på supporten. Ha en fin dag!

Hej Tinne!

Jag igen här om löneutbetalningar, som du sa jag markerade löneutbetalningar som har samma datum och matchade dem mot lönekörningen och jag fick upp en differens ( lönen på tredje person 8894sek) Jag tryckte på 'ny bokföringshändelse'  och 'dropdown menu' kom ut med några konto förslag som jag vet inte vilket ska välja:

-inbetalning från kundfaktura

-betalning av krediterad leverantörsfaktura

-övrig insättning

-återbetalning löneskuld

-importerade verifikationer

utan att välja nåt, går inte vidare  att stämma av summan som är kvar  😞 😞

Vad borde jag göra?

Screenshot 2023-06-09 at 20.09.09.png

Hej @tony65 !

Jag uppfattade det som att du har gjort en löneutbetalning och inte inbetalning? Baserat på de valen du får upp och din bild så ser det ut som att du har fått in pengar. Släng gärna ett extra öga på detta så att allt stämmer.

Om det är en utbetalning så ska du antingen kunna välja löneutbetalning eller Övrigt Uttag, då ska du bokföra det mot konto 2910.

Återkom när du har kikat på det! 🙂

/Tinne

Hej Tinne!

Vad menar du med att jag har gjort en löneutbetalning och inte inbetalning ? Jag förstår inte...Jag har betalat anställdas lön via företags bank konto manuellt, därför det visar nu på kassa och bankhändelser som jag måste matcha dom 3....

anställd 1 = 13,170 sek betald maj 25

anställd 2 = 12,663 sek betald maj 25

 anställd 3 = 8894 sek betald juni 1

total 34,727 sek

Screenshot 2023-06-09 at 20.09.09.png

Som du sa förut att jag ska markera löneutbetalningar som har samma datum och matcha dem mot lönekörningen och jag fick upp en differens . Jag tryckte på 'ny bokföringshändelse'  och 'dropdown menu' visar några förslag men ingen ÖVRIGT UTTAG så jag kan inte gå vidare att stämma av differensen. 

Hej @tony65 !
När jag tittar på alternativen för Bokföringshändelser som visas för dig så ser det ut som att programmet tror att det är inbetalningar som ska bokföras, inte utbetalningar.

Jag skulle vilja be dig att ta kontakt med mina kollegor på supporten så att vi får se hur det ser ut i realtid, då jag via dina skärmdumpar svårt att komma fram till varför du får upp de alternativen och inte Övrigt uttag eller Löneutbetalning som du bör få. Du kan hänvisa till din forumtråd i din kontakt så kan ni se vad vi har gått igenom i forumtråden.

Återkom gärna när du har pratat med mina kollegor på supporten så jag ser att det har löst sig för dig.

Önskar dig en fortsatt fin måndag!

/Tinne