Vi har precis börjat med eEkonomi Smart. Där finns en funktion - Anläggningstillgångar. Vad är den stora skillnaden på dessa funktioner och det separata programmet - Anläggningstillgångar. Förutom att det som följer med i eEkonomi är molnbaserat?
Om jag nu vill jobba med eEkonomi:
Import av anläggningstillgång? Hur göra? Mall? Vi sitter med en hel drös inventarier i en Excel-fil...
Hejsan!
Jag har det separata Visma Anläggningar och jag har arbetat med det programmet i flera år. Det programmet är helt suveränt, flexibelt och lätt att jobba med. Utskriftsmodulen är mycket bra och du har en mängd förprogrammerade utskrifter att välja bland, sådana varianter som som revisorer älskar. Du kan också gå in och styra vad utskrifterna ska visa.
Du jobbar med alfa-numreriska fält i registret, och du kan välja den nummerserie på anläggningarna som du vill. Du är inte styrd av att första inventariet ska heta 1 och nästa 2 o s v. Det är flexibelt. Du kan ha tilläggsinventarier med annat datum än ditt inventarium som tilläggsinventariet tillhör. Du kan också lägga till de korttidsinventarier du har under konto 5410 i bokföringen.
Avskrivningarna funkar galant och du kan ångra händelser. Frågan är om eEkonomis anläggningsregister klarar att ångra.
Det bästa som finns är att du kan göra egna säkerhetskopior (att ta egen backup är alltid ett måste i min värld och inget svårt alls), vilket gör att du alltid kan backa ifall det du precis gjort är fel. Molntjänster har den nackdelen att det inte går att ta backup så det går inte heller att göra om och göra rätt man gjort fel och ångar det man precis gjort. Programmakare av idag är däremot av den åsikten att det är en nackdel att som användare kunna ta backup och styra sin egen programvara.
Mitt förslag är att du hämtar hem en testversion av Visma Anläggningsregistret och testar innan du hoppar på eEkonomis egna anläggningsregister. Det anläggningsregister eEkonomi har, kan inte ha bättre funktionalitet än Visma Anläggningsregister, då skulle jag bli riktigt förvånad.
Lycka till!
Mvh Lena
Hej!
Jag har lite samma känsla som Lena men har bett en kollega som arbetar i båda programmen att ta kontakt med dig så ni får jämföra och säkerställa vad som passar dina behov bäst.
Hälsningar Tinna
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.