Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Khedron Wilk
CHAMPION

eEkonomi Pro - vad är skillnaden?

Vad är skillnaden mellan eEkonomi Smart och eEkonomi Pro för mig som idag gör min bokföring själv utan byrå?

Jag tolkar det som att det är två huvudsakliga skillnader mellan Smart och Pro:

1: Ekonomiöversikt "ingår". Jag skriver "ingår" för om man bara ser till priset så är blir det efter första året 1 kr dyrare per månad att ha Pro istället för Smart + Ekonomiöversikt?? 

2: Viss funktionalitet bara kommer komma till Pro. Jag tolkar det som att funktionalitet kanske även kommer att finnas för Smart men i Smart kommer den vara låst till något förvalt värde/inställning men i Pro kanske användaren kommer ha större flexibilitet. Eller i värda fall, av den första annonserade skillnaden så är det snarare så att det blir att jag får med allt men ingen möjlighet att begränsa. Så antingen är jag mer begränsad i Smart eller så är måsta jag hantera full komplexitet i Pro. Jag kan inte abonnera på Pro och i den versionen via inställningar stänga av vissa bitar så just de delarna blir som i Smart. Allt eller inget.
Är detta korrekt uppfattat?


Måste tyvärr säga att som kund fyller inte det här med mig "Wow!"-känsla. Kostnaden enligt ovan är naturligtvis försumbar men utifrån vad som hittills kommunicerats kring Pro så blir jag lite orolig och nästan känner mig snarare lite lurad än att känna att jag som kund fått mer möjligheter. Därav detta inlägg. Gärna mer information och förtydligade kring hur Visma tänker kring gränsdragning mellan Smart och Pro.

Med tack på förhand! //Khedron 
9 SVAR 9
Khedron Wilk
CHAMPION

Följdfråga: Får man tillbaka mellanskillnaden eller tillgodo om byter från Smart + Ekonomiöversikt till Pro. Dvs, har jag nytta av introduktionspriset på Pro och dessutom på något sätt tillbaka på det jag betalat på för Ekonomiöversikt även om det är X månader kvar på det abbonemanget?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag undrar detsamma. eEkonomi Pro innehåller "djupanalyser". Vad innebär det? Och "professionell överblick" ? Vad innebär det? 

Jag har för övrigt samma frågeställning kring ekonomiöversikt + smart och byte till Pro som Khedron har.
Fd medlem
Inte tillämpbar

En mer detaljerad jämförelse mellan smart och pro, vore synnerligen önskvärt.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Tack för er feedback. 

Vår nya paketering med eEkonomi Pro utgör grunden till en produkt där vi vi kan göra skillnad för er som kräver mer flexibilitet och kan lite mer kring bokföring. Men det är en variant som kommer få växa fram över tid, för användare som vill och kan lite mer kring bokföring. Det är en klar fördel att vi nu har möjlighet att utveckla eEkonomi både för den som vill ha det enkelt och för den som vill styra mer själv, eftersom vi får mycket synpunkter på att programmet kan upplevas svårt - och för enkelt. Alla har ju olika behov.

Introduktionspriset har vi för att vi är medvetna om att dessa funktioner inte är på plats ännu. En viktig del i paketeringen av Visma eEkonomi Pro är just Ekonomiöversikt, med funktionalitet för KPI ́er och budget. Du som väljer Visma eEkonomi Pro vill vi ska vara medveten om att det är en produkt som kommer kräva mer av dig som användare och även att priset kommer höjas framöver.

Vi är såklart medvetna om att det just nu är få skillnader mellan Smart och Pro men redan denna vecka gör vi första anpassningen av Pro som varit efterfrågad i eEkonomi länge, nämligen att även Inaktiva konton ska visas per default. Inte att klassas som en funktion men det är ofta sådana default-inställningar som kan göra skillnad för upplevelsen för användaren beroende på deras behov. En annan skillnad i Pro idag, en funktion som inte finns i Smart, är en ikon bredvid konteringsraden för att snabbt få upp kontoanalysen samt att kontosaldo alltid syns i konteringssammanhang. Så vår plan för utvecklingen av Pro är erbjuda fler funktioner, flexibilitet i t.ex olika vyer samt att vi kan ha förvalda inställningar som är mer anpassade för den som kan mer kring bokföring.

Det vore också fantastiskt om vi kan förenkla Visma eEkonomi Smart med ännu fler smarta flöden och anpassningar, där användare idag tycker att det är svårt, utan att för den delen ta bort möjligheten till flexibilitet för de som vill kunna styra mer själv. 

Hoppas det ger en tydligare bild av vad vår vision är.

Tack för svar. Min återkoppling som kund för Visma att ta med sig i den framtida utvecklingen: 

1. Det jag som kund är lite orolig för att att just dessa default inställningar kommer förbli hårdkodade i begränsat läge i Smart och samtidigt hårdkokade i ett allt för öppet läge i Pro. Jag har förståelse för att man som programvaruleverantör inte vill fastna i att ha för många inställningar att behöva kolla av varje gång kund kontaktar support men samtidigt, om Visma väljer att göra som jag uppfattar det (och som jag hittills inte ser att jag blivit emotsagd på) så riskerna ni få missnöjda kunder både av både Smart och Pro.

2. Det lilla jag sett hittills så ser det för mig ut som att funktioner som borde vara självklara att implementera även i Smart, som egentligen inte ökar komplexiteten (som ovan nämnda ikon) bara kommer komma till Pro. Intrycket blir att Visma använder detta som ett sätt att få mer betalt av sina kunder. Som företagare så har jag full förståelse för att ett företag vill maximera vinsten men återigen, jag tror Visma beträder en riktigt tunn linje och även här riskerar få missnöjda kunder både av Smart och Pro.


Jag förstår behovet av att ge oss kunder möjlighet att välja mellan en enklare version och en mer avancerad funktion. Jag är ändå själv en av kunderna som argumenterar för mer funktionalitet och mer avancerad sådan.
MEN, även om det är detta är den officiella orsaken så upplever jag samtidigt inte att det är det verkliga skälet. Inte ännu. Tyvärr är mitt intryck att det egentliga skälet är vinst och att hjälpa kund är sekundärt. Jag vill att mina leverantörer skall gå med vinst (jag vill ju att de skall vara kvar och utvecklas) men återigen, det känns som Visma beträder en väldigt smal linje här.

Med det sagt, jag kommer antagligen byta till Pro (om jag får svar på min fråga ovan om återbetalning/tillgodo) men jag känner mig faktiskt inte helt nöjd just nu. Just eftersom det verkar som funktioner som kommer vara tidsbesparande och förbättrande utan att för den skull egentligen ge kunden mer valmöjligheter inte kommer komma till Smart utan jag måste börja betala mera för Pro. Vilket går emot det som Visma säger officiellt (som jag uppfattar det),

Tack för att ha läst ("lyssnat"). //K.

PS. Jag hoppas innerligt att jag har fel om allt detta och jag kommer vara den förste att erkänna om det visar sig att jag har det. Jag känner mig lite tveksam att ge negativ återkoppling på ett öppet forum. Men.. antingen känner fler som jag och då har Visma något att fundera över i sin kommunikation eller så får jag mothugg och då får jag fundera på vad jag läser in mellan raderna i det som skrivs.... 🙂 DS.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vi är såklart medvetna om att det just nu är få skillnader mellan Smart och Pro 
Ja, det är ju det man som van användare av eE-Smart inser, vilket formar ett ekonomiskt välgrundat beslut på att inte uppgradera. Därmed missar ni kanske er viktigaste kundgrupp och möjligheten till värdefull återkoppling.

Vad är det ni planerar att implementera i eE-Pro under kv3-2018?
Ekonomikontoret On-line
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

PRO versionen bör även skicka notis till adviser gällande inkomna e-fakturor. Då får man en notis på varje kund i klienthanteraren som har tolkning på sina leverantörer lite omständigt att logga in och ur på varje kund! Lätt att missa en leverantör om man styr upp alla leverantörer mot skanningscentralen, Detta bör utvecklas mycket mer gäller PRO versionen av Visma e-ekonomi, så blir det bättre överblick vad som ska göras varje dag.
max1001
MEDLEM

Jag tycker att det vore bra om ni ville tydliggöra vad jag som användare av eEkonomi Smart vinner på att uppgradera till Pro. Jag har t.ex. tilläggen Ekonomisk Översikt och Deklaration/Årsredovisning. Är det så att Pro erbjuder bättre analyser och större flexbilitet medan ni avser att låsa Smart i såväl funktionalitet som flexibilitet? 

Redan nu är er uppdateringsfrekvens vad gäller önskade funktioner under all kritik. Det känns nu bara som att ni nu diverserar produkten i en "Pro"-version så att ni kan ta mera betalt för funktionalitet som ni borde ha infört i Smart. 

Överlag vore det bra med en konkret jämförelse mellan de olika versionerna. Det var ett önskemål från flera användare redan för ett år sedan. Finns en sådan ute någonstans? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Tack för er återkoppling i frågan. Jag förstår er feedback. 

Den jämförelse vi har av varianterna idag finns på produktsidan, om ni klickar på Jämför varianter av Visma eEkonomi. Och som ni ser där är det en hög nivå på funktionalitet. Någon mer detaljerad jämförelse har vi inte och jag inser att vi självklart måste ha precis det, speciellt allt eftersom vi bygger på med särskilda anpassningar i Pro. 

Under första halvåret 2019 har vi haft fokus på Periodisering av intäkter och moms, som en funktion enbart i Pro. Nu i juni har vi släppt möjligheten att periodisera balanskonton på Verifikationer i Pro och snart kommer även möjligheten att periodisera intäkt och moms på kundfakturor. Efterfrågan på detta kommer främst från redovisningsbyråer, som alltid arbetar i just Pro varianten. 

Vad som planeras i Pro efter det är inte helt fastställt. När vi prioriterar förbättringar i eEkonomi tittar vi på hela produkten och inte specifikt för varje variant. Det som planeras och pågår just nu kommer gynna fler varianter, och är inte specifikt prioriterade för Pro. Det gäller bl,a ny lagermodul, förbättrad hantering av bildunderlag, automatisk återkommande fakturor och enklare korrigeringar. Däremot kan det komma att bli vissa skillnader på vägen, baserat på behov eller feedback från de målgrupper som sitter i respektive variant.