Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

eEkonomi bas - varför blir det fel på skattekontot?

Hej 

Jag använder eEkonomi bas och bokför genom att importera kontohändelser från banken. Det funkar fint. Jag skapar faktura, får betalt, importerar kontohändelsen och systemet sköter det. Jag skapar momsredovisning, betalar till skatteverket, importerar kontohändelsen och systemet sköter resten - trodde jag. Det visar sig att skattekontot (i systemet)  visar en massa skuld trots att skattekontot (på Skatteverket visar 0). Skulle inte systemet sköta poster den skapat i skattekontot när motsvarande verifikationen matchas i företagskontot? Har jag missat nåt? Går det att rätta i efterhand? Tack på förhand för hjälpen!

PS. jag är en sällananvändare som också är bokföringsanalfabet så förklara gärna som om jag vore en tvååring. 
Vänligen, Zeta

3 SVAR 3

Hej!

 

Du har aktiebolag? Inte helt lätt att guida dig med den info du gett så skulle rekommendera att du tar hjälp av en redovisningskonsult som jobbar just i eEkonomi.

 

Jag skulle rekommendera att importera skattekontoutdraget också. Det gör du genom att byta till Skattekonto istället för Företagskonto under Kassa- och bankhändelser. Just hantering av skattekontot finns förbättringspotential från Vismas sida men just nu så gäller nedan instruktion:

 

Exportera skattekontot en gång i månaden.

  1. Gå till www.skatteverket.se. Fliken Företag och tjänsten Skattekonto. Logga in.
  2. Klicka på fler transaktioner.
  3. Välj den månad som passerat.
  4. Ladda ner till Excel. (Filen hamnar troligtvis under hämtade filer)

 

Importera till eEkonomi.

  1. Gå till Visma – Kassa- och bankhändelser. Välj Skattekonto.
  2. Klicka på Ny skattehändelse – Importera från SKV-fil. Välj SKV-fil och du bör hitta den under hämtade filer.

 

Därefter ska du bokföra händelserna. Och det gör du enligt nedan:

 

Insättning:

Matcha – Överföring mellan egna bankkonton – Företagskonto. Välj bankhändelse. Där ska du hitta transaktionen.

 

Skatt på lön:

Klicka på rutorna till vänster på både Avdragen skatt och Arbetsgivaravgift. Matcha alla markerade – Arbetsgivardeklaration – välj rätt månad (förfallodatum ska stämma mot transaktionsdatum ungefär)

 

Moms:

Den knappen är troligtvis redan grön så då kan du bara bokföra. Annars är det Matcha – Momsredovisning och sen väljer du momsrapporten.

 

Preliminärskatt när det blir aktuellt:

Matcha – Debiterad preliminärskatt – Debiterad preliminärskatt. Då bokförs det mot 2510. 

 

Eventuell kostnadsränta

Matcha – Kostnadsränta – Kostnadsränta

 

När allt är bokfört ska saldot stämma mot skattekontot.

 

Lycka till!

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tusen tack snälla för utförligt svar!

 

Funkar denna metod för att fixa felet även bakåt i tiden? Tex 2019 och 2020?

Vänligen, Zeta 

Det går att importera bara avdragen skatt och sociala avgifter bakåt i tiden för det blir ingen verifikation av dessa men när det gäller övriga transaktioner så kommer det skapas en verifikation och det är inte så bra om det gör det på gamla år som är stängda utan det får man rätta på nuvarande år. Jag skulle råda dig att ta hjälp av en konsult för stor risk att man snurrar in sig helt om det ligger ingående fel. Det löpande framöver tror jag du klarar med denna instruktion 🙂 

 

Mvh

 

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100