Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

eEkonomi: en idé om konteringsmallar

Det vore så bra, ifall eEkonomi kunde ha samma upplägg på konteringsmallar som Visma Administration. Snälla eEkonomi! Hör med era kollegor borta på Administration!!

Admin har tre stycken konteringmallar, leverantörsfakturamallar, bokföringsmallar och periodiseringsmallar. Alla har jag använt mig av med stor behållning. Arbetar nu i eEkonomi och saknar dessa djupt.

Bokföringsmallarna använde jag när jag hade ett manuellt belopp att flytta på från ett konto till ett annat. En vanlig mall var att flytta pengar från plusgirot till banken. Jag behövde bara välja rätt mall och fylla i ett belopp, så konterades det rätt på noll och ingen tid. Där använde jag mig också av Saldo och SaldoM.

Leverantörsfakturamallarna använde jag på flera sätt. Dels kunde jag ordna så att alla fakturor från moderbolaget landade på ett skuldkonto, från dotterbolag på ett annat och vanliga fakturor på ett tredje. Mycket användbart, när man skulle göra boksluten. Dessutom talade man här om på vilket kostnadskonto som skulle debiteras. Det gjorde avstämningar på resultatsidan nästan obefintliga i och med att allt hamnade rätt utan mänskliga faktorn som kan spela en spratt.

Periodiseringsmallarna gjorde att man kunde lägga upp intäkter mot en fordran på ett annat bolag med automatik, eller det vanligaste, en kostnad som debiterats som skulle periodiseras över flera månader.

Denna trio av mallar, var min stöttepelare i många år. Nu i och med eEkonomi, så är det inte lika lätt med automatiken. För det är ju så, att ju mindre manuell hantering, desto säkrare blir det. Om allt är rätt programmerat... 

Med vänlig hälsning Lena
4 SVAR 4

Re: eEkonomi: en idé om konteringsmallar

Hej Lena,

Jag får ursäkta att det har dröjt med svar i denna tråden. Jag vet inte hur mycket du har kollat på konteringsmallar i eEkonomi men jag tänkte ändå försöka förklara lite hur dessa fungerar för att se om det kan vara till hjälp för att komma lite närmre den automatik du upplevde i Administrationsprogrammet.

Under Inställningar - Bokföringsförslag finns det olika typer av bokföringsmallar, dels en del standardmallar men möjligheten att skapa upp nya bokföringsförslag finns också. Dessa är till för att underlätta och spara tid när du ska registrera transaktioner som är återkommande där du vet vilka bokföringskonton som ska påverkas, där du även väljer inom vilket område i programmet som detta bokföringsförslag ska användas. Om du skapar en mall som du väljer att du vill använda när du skapar manuella verifikationer så skapar du upp din verifikation, väljer upp bokföringsförslaget och sedan fyller i beloppet så är det klart. För ditt exempel ovan hade du kunnat skapa upp ett bokföringsförslag för överföring mellan plusgiro till banken som du använder vid området Övrig insättning, vilket då gör att du kan välja upp denna mall när du matchar bankhändelser som avser insättningar från ditt plusgiro till banken för att automatiskt få in kontot för plusgiro och sedan bara fylla i beloppet.

Gällande leverantörsfakturorna i programmet när du skapar det under Inköp - Leverantörsfakturor så fyller du i Totalbelopp samt Varav moms vilket gör att bokföringskonton för leverantörsskulder och ingående moms kommer upp automatiskt och du behöver bara skriva in kostnadskontot manuellt. Nästa gång du skapar en leverantörsfaktura till samma leverantör känner programmet av vilket kostnadskonto som användes förra gången och fyller i det automatiskt som förslag, där du har möjlighet att ändra kostnadskonto om det skulle vara ett annat nästa gång. 

Gällande periodiseringar så går det att periodisera kostnaden på en manuella verifikationer samt på leverantörsfakturor. Du väljer då hur stort belopp som ska periodiseras, under hur många månader samt på vilket konto. Utifrån det skapar programmet upp konteringsförslag och verifikationer som väntar på att bli bokförda för kommande periodiseringar på korrekta datum och belopp utifrån det du fyllde i när du skapade upp periodiseringen. Efter det kan du gå in och genomföra periodiseringarna när det är dags, för att få dem att påverka din bokföring. Du genomför sedan periodiseringarna under Bokföring - Verifikationer - pilen till höger om ny verifikation Genomför periodiseringDet går att läsa lite mer om på sidan Periodisera en verifikation och Periodisera leverantörsfaktura.

Hoppas att informationen ovan kan hjälpa dig en bit på vägen. Om det är något som var otydligt eller om du har några ytterligare frågor får du gärna återkomma i tråden. 

Ha en fin dag!
/Theodor
NY MEDLEM

Tack för ditt svar!

Jag använder det som du föreslår idag, men tycker att de kunde göras smidigare. Om jag tar fram en av de mallar som finns i "Verifikationer", ligger det konton låsta som man måste använda. I VA kan man ändra, som ett exempel. Dessutom fungerar de smidigare där, mycket smidigare.

Jag saknar Saldo och Saldo M. Jag hade i VA en mall som med automatik per den första varje månad tömde 2710, 2731 och 2650 samt lade upp bokningen för preliminärskatten. Det hela lades mot skattekontot utan att jag behövde göra annat än att trycka på en knapp. Det här är bara ett annat exempel.

Jag tycker jag har beskrivit i ursprungstexten vad jag saknar, såsom vad jag saknar i leverantörsmallarna. Jag använder eEkonomi såsom du beskriver idag, förutom det där med bankhändelser som jag inte ser vitsen med. Det enda jag känner inför matcha bankhändelser är att det är som att inte komma av motorvägen när man väl kört upp på den.

Allmänt tycker jag det är underligt att ni inom Visma inte kikar på de olika programmen inom koncernen och kopierar av varandra. Det är i alla fall samma koncern som borde dra åt samma håll. Eller? Jag känner det som om ni tyvärr är olika läger som alla vill ha sin variant, nyutvecklat från scratch, till vilket pris som helst.

Jag har arbetat med VA sedan mitten av 80-talet då det fortfarande hette SPCS. Programmet har utvecklats och det kan idag mer eller mindre allt vad man kan önska sig och det blir trevligare för varje version som kommer ut. För ett tag sedan när det blev i ropet att lägga allt i det berömda molnet, skapades eEkonomi och jag undrar varför ni inte gjort en enklare molnkopia av VA istället för att nyutveckla ett program? Av praktiska skäl, med tanke på de begränsningar web-läsarna har, så förstår jag ju att det inte kan funka att kopiera ett program fullt ut, men lite kan man väl ha härmat?

Dessvärre finns även en annan avart under Vismas flagg som är värre än någonsin och det är Visma.Net. Där verkar tänket vara: "Nu ska vi skapa en programvara i molnet. Vi säger att det är avancerat, så avancerat att användarna måste köpa in dyra konsulttjänster för att få programmet att fungera. Vi hårdkodar och gör det extra besvärligt och dumt med kund- och leverantörsregistret och går tillbaka till tidigt 80-tal där, för bara vi tar bra betalt så kommer alla att inbilla sig att det är ett bra program".

Visma.Net är så mycket sämre än eEkonomi och de båda är dessvärre betydligt mycket sämre i funktionaliteten är Visma Administration.

Innan du berättar för mig att jag är van vid ett program och därför gillar det bäst, ska jag säga följande. Jag började på 80-talet med Hogia och arbetade med det i flera år. När jag sedan bytte till SPCS, var det som att komma till himmelriket, så att vanan regerar över nytänket stämmer inte. Jag har också arbetat i SAP R3, Xor och ett par till. VA är by far det smidigaste och mest användarvänliga. I och med min bakgrund har jag mycket lätt att ställa om från ett program till ett annat och jag gillar också nytänk, men då ska arbetssituationen förenklas.

Mvh Lena
NY MEDLEM

En annan sak...

Nu ska jag rensa i några register. Ta bort lite. Ta bort lite bokföringsförslag (som ett exempel). Då måste jag öppna bokföringsförslagen ett och ett under inställningar för att kunna radera.

Det vore bättre att ha kryssrutor i kanten på listan där man kunde kryssa i vilka man ville ta bort, för att sedan radera dessa i ett svep.

Man har ju kryssrutor när man skapar betalfiler, så varför inte i "vanliga" register i eEkonomi?

Mvh Lena
ANSTÄLLD

Hej lw,

Tack för dina önskemål gällande eEkonomi.
Om du vill vara med och påverka så rekommenderar jag dig att anmäla dig till att få utvärdera nya funktioner i programmet.
Detta gör du genom att logga in i ditt program och sen kikar du längst ner i vänstra hörnet där du ser Framtiden, klicka där och sen på Anmäl ditt intresse.

Ha en fin dag!
/Cecilia