Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

SverkerS
MEDLEM

fel (för hög) lön betalades ut jämfört med arbetsgivardeklaration. Dessutom sista lönen för året

Två problem som kompliceras av att det gäller sista lönen för bokföringsåret.

Först så betalades det ut för hög lön. Normalt skulle den kunna justeras genom lägre lön nästa månad men nu var det sista utbetalningen för bokföringsåret.

Sedan så blev arbetsgivardeklarationen "fel" då jag manuellt redovisade med den tänkta (lägre) bruttolönen. Åter så är problemet att jag upptäkt felet nu i efterhand efter att redovisningsperioden stängt.  

7 SVAR 7
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @SverkerS 

Vad jag kan se så verkar det som om du har bokfört lönen manuellt och att du inte använder ett av våra löneprogram. Stämmer det?

Hur är tanken att du ska hantera detta? Har du bestämt om lönen som är bokförd är korrekt trots att den blev fel och att du därmed behöver ändra arbetsgivardeklarationen? Eller vill du korrigera själva lönen samt betala tillbaka till företaget och därmed så stämmer arbetsgivardeklarationen?

Återkom och berätta lite mer så hjälper vi dig gärna. 

//Tinna

Då det endast finns en löntagare (jag själv) så bokförslönen manuellt. 

Om Skatteverket accepterar omprövning av arbetsgivardeklarationen så måste jag bara justera för högre skatter (inklusivve statlig inkomstskatt). 

Det viktiga är att bokföringen håller sig korrekt införbokslut även om bäst för mig vore att kunna registrera den lägre lönen. Jag antar att det inte är lika enkelt att bara justera nästa månadslön under året.

Hej @SverkerS 

Jag är fortfarande lite oklar över hur du tänker hantera detta men vill självklart hjälpa dig en bit på vägen.

Om du väljer att behålla den för högt utbetalda lönen behöver du korrigera arbetsgivardeklarationen samt korrigera din bokföringen. Eller är tanken att du ska betala tillbaka pengar till företaget och nu undrar du hur detta ska bokföras? I det sistnämnda alternativet stämmer din arbetsgivardeklaration men du behöver fortfarande korrigera bokföringen.

Om du är det minsta osäker på vilket som är bäst för dig så rekommenderar jag att du kontaktar en lönekonsult som kan ge dig mer konkreta råd utifrån din situation.  

Trevlig eftermiddag

//Tinna

SverkerS
MEDLEM

Hej,

Helst vill jag behålla den lägre lönen. I normala fall skulle jag bara lägga in en rättelse eller betala ut lägre lön nästa månad. Frågan är hur man gör, eller om det ens är tillåtet, att betala tillbaka överkottet och bokföra en rättelse nu efter det att räkenskapsårets slut?

Hej @SverkerS 

Tack för att du hör av dig igen. Vi är väldigt måna om att allt blir rätt och riktigt hanterat och därför rekommenderar jag dig att kontakta en kunnig lönekonsult alternativt din redovisningskonsult. 

Om du saknar redovisningskonsult och vill ha hjälp att hitta någon som kan rådgöra med dig i detta ärende kan du få hjälp att hitta någon konsult här

Önskar dig en fin dag och välkommen tillbaka till forumet framöver. 

//Tinna

SverkerS
MEDLEM

OK, låt oss lägga åtsidan frågan om lämplig lön. Kan man i programmet redovisa återbetalning och korrektion efter bokföringsårets slut? Endast om datum ligger under föregående år?  Vid återbetalning blir bankhändelsen i år.

Hej @SverkerS  

Visst du kan korrigera förutsatt att bokslut och årsredovisning inte är färdigt och inskickat. Läs gärna mer i Skatteverkets vägledning Rätta fel. Programmässigt så kommer återbetalningen bli i februari då bankhändelsen faktiskt sker. 

Hör gärna med din redovisningskonsult som kan rådgöra och hjälpa dig med vilken hantering som blir bäst för dig. 

//Tinna