Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

kontantmetoden kundfordringar över årsskiftye - eEkonomi

Hej jag har fakturor som skall betalas nästa år. Fakturorna är bokade på konto 1510
Momsredovisningen inlagd.
Men vid årsavstämningen vill den inte godkänna på  grund av att summan av obetalda kundfakturor är 0 (noll) och det är den för att jag inte lägger in fakturor i Visma utan hanterar dessa separat.
3 SVAR 3

Hej!

Jag skulle rekommendera att du använder faktureringsdelen när du skickar fakturor. Om du har kontantmetoden så bokför programmet automatiskt alla obetalda kund- och leverantörsfakturor i bokslutet och du får en korrekt momsrapport. 

I årsavstämningen stäms reskontror av att de stämmer, att periodiseringar är korrekta, inventarier osv. Om du inte använder finesserna med programmet så faller ju vitsen med årsavstämningen. Då får du stämma av manuellt istället. Det kan vara bra att kontakta en redovisningskonsult som hjälper dig att kontrollera att allt blivit rätt.

Mvh

Lovisa Ljungvall

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om jag nu inte vill använda fakturerings delen, hur gör jag då. ( Jag har revisor som kollar)

Då hjälper nog revisorn dig med avstämningen :-). Hen har nog ett eget program för bokslut och avstämning.

För din egen del gå igenom alla balansposter under Bokföring - Kontoanalys - Balansräkning. Kolla alla konton att du vet vad som ligger där. Det kommer din redovisningskonsult också att göra 🙂

Mvh
Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100