Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

kundfaktura som krediterats

Har en kundfaktura som skickades ut till kund i december. Denna har i Januari året därpå krediterats med samma belopp. Nu ligger kundfakturan som kundfordran på 1510. Det ger ju en fel bild. Kan man på något sätt justera detta eller ta bort? 
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Dessa två fakturor tar ju ut varandra om du drar ut en reskontra på 1510 så där ska inte ge en felaktig bild. Jag brukar stämma av med kund om de själva har bokat bort det i deras system eller om de har lagt in det för "betalning". har de valt att själva boka bort det så kör jag en inbetalning på debet och kreditfakturan som då blir 0 i inbet.journalen och då får du bort det från "systemet".

Vh Jessica

Ulf Jonsson
UTFORSKARE

Vet ju inte vilket program du använder med i Visma Adm finns möjligheten att kvitta debet mot kreditfaktura, köra inbetalningsjournal = klart
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag använder eEkonomi.  Kvittning i Jan 2018, 1930 D 1510 K mot kundfaktura utställd 31 dec 2017 1510 D sedan har man krediterat 1930.   Kreditfakturan och kvittningen har hamnat på 2018 medan kundfakturan som skickades ut till kund har hamnat som fordran på 2017. Ska det vara så ?
Fd medlem
Inte tillämpbar

31.12 var det ju en fordran så det är helt rätt att den ligger på 1510 då. MEN samtidigt ska du lägga upp en manuell verifikation och reservera för att intäkten senare har minskats. Debet intäktskontot kredit 2990.