Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

moms kredit

Hej
Jag har köpt en bil till firman på moms kredit hur bokför jag detta ??
389564kr varav moms 77913kr
och 31304kr i ränta och övriga kostnader
totalt 420868kr

Mvh Mikael
6 SVAR 6

Hej! När det gäller bilar och moms så är det inte helt okomplicerat. Det Du först måste ta reda på är om momsen på bilen är "lyftbar". Alla bilar som är klassade som personbilar har icke avdragsgill moms med få undantag. Nästa fråga är om det handlar om leasing eller avbetalning. Kontakta gärna en redovisningskonsult för korrekt hantering av bilen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

med moms kredit menas att momsen betalas in i mitt fall månad 3 till finans bolaget när den kommer till baks från skatteverket. detta ger mig en lägre månads kostnad på bilen. så svaren på dina frågor är ja momsen är lyftbar och bilen är på avbetalning
MVH Mikael

Hej Mikael.

Bilen ex moms på konto 1240 exempelvis. 311.651kr

Moms 2641= 77.913kr

I kreditsidan bokför Du kapitalskulden, (Bilens pris inkl moms men utan räntor o avgifter). Exempelvis ett konto 2350. Belopp 389.564kr.

När du amorterar bokför du avbetalningen med konto 2350 / 1930(bank) och räntan exempelvis 8400 / 1930.

Amorteringen på momsen bokför Du på samma vis, 2350 / 1930(bank). (Momsen har Du redan bokfört "dag 1".

Hälsningar Markus

Fd medlem
Inte tillämpbar

hej
gör jag detta genom en leverantörsfaktura ?
Mvh mikael

Ja, det går bra, Du har troligen fått en faktura/köpeavtal från bilfirman. Avbetalningarna går också att köra som lev.fakturor.
Hälsningar Markus

Om du köper en bil på avbetalning så räknas den som betalt när du skrivit under avbetalningskontraktet och den är levererad. Då får du lyfta moms för säljaren har fått sina pengar och du har en skuld. I det här fallet en avbetalning men det kunde lika gärna vara genom ett lån. Så det är lättare än vad man tror. Gäller bara att se upp så att man inte lyfter momsen för tidigt. Leveransdatum och underskrift av krediten bör helst vara samma månad. Lycka till!