Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

M Risberg
UTFORSKARE

"Kvitta kreditfaktura", syftningsfel? - eEkonomi

Jag har fått en felaktigt utställd faktura från en leverantör. Efter detta har jag fått en kreditfaktura som korrigerar felet / "återbetalar" hela beloppet. Då tänker jag att jag vill kvitta den ursprungliga fakturan med kreditfakturan. Först och främst: Är det korrekt uppfattat, korrekt bokföringssvenska; dvs att jag ska kvitta debetfakturan med kreditfakturan?

Jag kanske tänker upp åt väggarna fel nu, men är inte det här nedan ett syftningsfel?

Efter att per skriven instruktion (Kvitta leverantörsfaktura helt eller delvis med en kreditfaktura) ha markerat kreditfakturan, under Leverantörsfakturor, klickar jag Åtgärder följt av Kvitta.

En ny sida dyker upp med rubriken "Kvitta kreditfaktura". Nu blir jag osäker. Det är väl inte kreditfakturan jag ska kvitta, eller? Ska det inte stå "Kvitta debetfaktura" eller kanske "Kvitta leverantörsfaktura"?

En annan rubrik längre ner på sidan säger "Kreditfaktura som ska kvittas". Jag frågar mig samma sak igen: Är det själva kreditfakturan jag ska kvitta alltså? (Där står den kreditfaktura nämnd som jag valde innan jag klickade Åtgärder enl ovan.) Ska det inte stå "Kreditfaktura som ska kvitta", utan ett "s" på slutet?

Ännu längre ner står det "Valda debetfakturor som kreditfakturan ska kvittas mot". Bör det inte heta "Valda debetfakturor som kreditfakturan ska kvitta"? För mig låter det baklänges annars.

Rätta mig GÄRNA om jag är ute och cyklar.

Ps. Jag tycker att det känns baklänges även hur eEkonomi redovisar matematiken när alla fakturor är valda. Dvs, "Summa kreditfaktura" = ett positivt tal och "Summa debetfaktura" = ett negativt tal. Som jag tänker så är det debetfakturan som är ett positivt tal och kreditfakturan som är ett minustal.



Från en nybörjare,
vänliga hälsningar.
16 SVAR 16