Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Egen__
MEDLEM

restbelopp i balansräkningen-årets resultat

Hej, Jag har varje år bokfört årets resultat och kontot visar noll i kontoanalysen.
Ändå syns ett restbelopp på drygt 400:- sedan ett par år tillbaka. Jag har missat att kolla balansräkningen efter bokslut men jag har alltid omfört siffrorna i bokföringen mot eget kapital och då hela beloppet som kommer fram.
Kontot visar noll men var kommer beloppet då ifrån? Syns bara i balansräkningen på årets resultat i gamla år. Har jag råkat bokföra något på fel år?
Hur korrigerar jag detta belopp bäst? 

8 SVAR 8
Joachim E
MODERATOR

Hej

För att kunna svara på detta behöver vi få lite mer information av dig. På vilket konto visas restbeloppet?
Har du möjlighet att bifoga ett skärmklipp där man kan se restbeloppet också hade det varit önskvärt.

En annan lösning är att du kontaktar vår support på 0470-70 62 00 så kan vi skärmdela med dig vilket oftast är enklare och mer effektivt.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

2021 ser ut så här:

2021balans.png

 

Egen__
MEDLEM

Jag har felsökt som en galning 
2018 uppkom 485,97 i balansräkningen längs ner som en förändring i raden årets resultat.

2021 tillkom 505,60 på samma sätt så nu är det 991,57
Hur löser jag detta. Är det med att bokföra det på årets resultat som gäller för att få bort det?

I så fall hur?
Jag har bara följt vismas arbetsgång varje år och har inte sett detta innan. Fel av mig förstår jag ju.
Enskild firma, förenklat årsbokslut med vismas eekonomi modul.

Egen__
MEDLEM

Kan man bara ta med det beloppet i bokföring av årets resultat på 2022? Det kommer ju inte med av sig själv hur jag än gör? Kommer det med i deklarationen då?
Är det inte troligast något som blivit bokfört på fel år i efterhand. Jag har dock försökt hitta det utan framgång.
Jag har till den 16e på mig med deklarationen.

Joachim E
MODERATOR

Hej

Du skall kunna göra en justering av det i 2022. Gör en egen verifikation på följande sätt av den totala summan 991,57 så bokför du bort restbeloppet.

2019 kredit 991,57
8999 debet 991,57

 

Ha det fint
Joachim

Tack!!! Trodde det men var osäker 🤗

Egen__
MEDLEM

Jag har nu gjort som ovan och jag fick rätt balansräkning i programmet men det visar fortfarande obalans i  deklarationsdelen. Varför?

Joachim E
MODERATOR

Hej

Om du anvnder deklarations/årsredovisningsprogrammet föregående år och har låst det året så behöver du låsa upp det året och hämta in den justerade informationen. Då inte deklarationsprogramemt uppdateras med rätt siffror och det stämmer i e-ekonomi så låter det som att detta är orsaken.

Börja med att prova detta.

 

Mvh
Joachim