Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pia Larsen
MEDLEM

summan per artikelrad inkl moms?

Hej

Hur får jag fram summan per artikelrad inklusive moms på en kund fakturan?

 

 

3 SVAR 3
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @Pia Larsen!


Gäller detta kundfakturor till privatpersoner eller företagskunder? När jag testar i mitt program visas summan per artikelrad inklusive moms när jag fakturerar privatpersoner, det visas däremot exklusive moms för företagskunder.

 

På kundfakturor till privatpersoner bör du alltså kunna se priset inklusive moms om du inte har inställningen Visa priser exkl. moms för privatpersoner ibockad under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter:

forum artikel.png

Har du den ifylld bockar du helt enkelt ur den, sparar och skapar upp en ny kundfaktura.

 

Du kan också stämma av dina inställningar under Inställningar - Företagsinställningar - Övriga uppgifter. Scrolla ner till Utskriftsinställningar och kontrollera vilka bockar du har ifyllda här.
Bocka i Visa pris för artikel på fakturautskrift om du inte redan har den ibockad.

forum artikel2.png

 

Om detta inte fungerar för dig får du gärna återkomma där du visar vilka inställningar du har på fakturautskriften och skicka en skärmdump (med eventuella känsliga uppgifter blurrade) på en kundfaktura, så ska vi försöka hjälpa dig därifrån.

 

Återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering.

Önskar dig en fin dag!

/Tinne

Pia Larsen
MEDLEM

1000 Tack för det detaljerade svaret.
Det löser min utmaning med att få med moms på fakturor till privatkunder, men då uppstår ett annat problem.

Jag måste inkludera en rabatt på t.ex. 3% på faktura och det är inte en fördel att göra för privatkunder på priser inklusive moms ...
Är det möjligt att inkludera moms på fakturor till privatkunder, men inkludera en rabatt på nettopriset före moms?

Madelaine Mossblad
MODERATOR

Hej @Pia Larsen!

Det finns inget enkelt sätt att lägga en rabatt på en kundfaktura inklusive moms. Det du kan prova är att räkna ut summan manuellt och skriva i den summan på á-priset. 

Ha en fin dag!

/Madelaine