Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

utbildning som immateriell tillgång, avskrivning?

Hej är verkligen nybörjare på bokföring, den löpande bokföringen är inget problem.

 När jag startade mitt företag jag bokförde jag (från den månad jag momsregistrerat mig) halva min utbildnings kostnad till hälsorådgivare som en immateriell tillgång i min enskilda firma Var det helt fel ? den andra halvan har jag betalt själv innan jag startade företaget. Utbildningen behöver jag för att bedriva mitt företag.
Men behöver jag ändra detta till en utbildningskostnad? eller kan jag ha kvar det som en immateriell tillgång? Om inte, kan jag ändra detta inför årsbokslutet?
Det rör sig om ca 5 st betalningar på ca 2000 kr incl moms som jag bokfört via företaget.

Hur fungerar det med avskrivning, ska det avskrivas? årligen (uppdelat på flera år eller som en engångs avskrivning) Vad medför det om jag inte avskriver detta?
 
4 SVAR 4
Roffakab
CHAMPION

Hej

De 5 betalningarna som du bokfört via företaget tycker jag definitivt du boka om till utbildningskostnad. Jag utgår från att du startade ditt företag under 2015 och nu ska göra ditt första årsbokslut.

Att boka utbildning som immateriell anläggningstillgång och skriva av på flera år känns fel i ditt fall.

Tycker också att det kan vara värt att kolla med skatteverket huruvida den första delen av din utbildningskostnad kan efterbokas som en avdragsgill kostnad i din verksamhet.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Rolf, du är en klippa, har du något enkelt tips på hur jag gör det i praktiken med en låst bokföring? Jag startade senare hälften av 2014, och utbildade mig även då men har slagit ihop räkenskapsåret.
Roffakab
CHAMPION

Hej

Enklast är att du går in på de verifikationer där du bokat utbildning som anläggningstillgång och korrigerar bokföringsuppgift.

Klicka i raden med felaktigt konto och bokför på 7610 Utbildning. Använd datum 2015-12-31.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Du bör nog kolla upp med skatteverket om dessa kostnader är avdragsgilla i din verksamhet. Eftersom det är utgifter för en utbildning som kan tolkas som en utökning av din verksamhet, då du gått utbildningen för att starta versamheten.


Så här skriver skatteverket:


Utgifter för egen utbildning är avdragsgilla om utbildningen har ett samband med din bedrivna verksamhet, och det kan antas att den nya kunskapen kommer till nytta i verksamheten. Om verksamheten däremot utökas genom utbildningen, är utgiften för denna utbildning inte avdragsgill. Om det finns inslag av privata levnadskostnader medges inte avdrag för den delen.