Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

uttag kapital och sedan kontant köp

Hej. Jag tog ut 1500 kr via ett uttagsautomat för att sedan direkt betala för en vara där man endast tog emot kontant. Stone age jag vet. Hur som helst. Måste jag bokföra detta som 2 separata bankhändelser med självaste kontantbetalning som hänvisar till uttaget?  Eller kan man köra allt i en och samma händelse?

Tack.

 

 

 

 

 

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-06-13.

9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej !
Jag skulle ha bokat det så här.
K1930 1500kr
D1910 1500kr
sedan varan som en händelse men på samma verifikation, antar att det inte var exakt 1500kr varan kostade.
K1910  varans pris
Ex. D4010
D2641
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan Ankan,

Hur lägger man upp något som en händelse?
Kan man inte helt enkelt ha allt på samma i samma?
Jag köpte varan i en butik för 1500kr saxakt faktisk.
Blir det i samma verifikation

K1930 1500kr
D1910 1500kr
K1910 1500kr
D2641 moms
D6110 (kontors vara)

Fungerar det som så?
Tack för hjälpen.

mvh
Michael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Observera i så fall att båda underlagen - bankuttaget och inköpskvittot - ska ha samma verf,nr. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kanske självklar men, jag la upp allt som en händelse. Nu står summan debit 3000kr och kredit 3000kr. Beloppet kvar att stämma av: -1500kr. Är det rätt eller jag ska ha uttaget som en händelse och betalning som en annan händelse?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Konteringen ovan som du gjorde ser bra ut, boka allt detta i samma verifikation.
Agronom Andersson
UTFORSKARE

Intressant fråga.
Spelar nog ingen större roll.
Men jag skulle bokföra allt, för att få med att köpet inhandlades med kontanta medel, tillsammans med ett handskrivet kvitto (av säljaren eller om sånt saknas; av mig), ett slags bevis.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag är lite motvalls och hade nog skippat kassa-delen. I alla fall om det är identiska summor. 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Regeln är ju i botten att varje "händelse" skall ha dels en egen verf dels ett eget underlag.
Skulle nog haft uttaget med uttagskvitto som underlag i ett verf K1930 D1910 avstämt med bankkonto-transaktionslistan.
Samt då en verf med inköpskvitton som underlag Exempelvis K1910 D 4010-om du säljer vidare eller D6110 om du skall ha det i verksamheten samt då givetvis D2641. Mellanskillnaden i uttag och varans kostnad blir din "handkassa"/1910.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är jag medveten om men är summorna identiska och man tar ut pengarna enkom för det så hade jag ändå skippat kassadelen. 🙂