Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mikael51
UTFORSKARE

Överbetald kundfaktura

Hej,

Men då kommer inte insättningsuppgiften stämma med inbetalningsjournalen?

Med vänlig hälsning

Notera - Den här konversationen skapades från ett svar på: Bokföra ny kundfaktura mot tidigare överbetald faktura? - eEkonomi.

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-05-31

3 SVAR 3
Linnea Norden
ANSTÄLLD

Hej!

När en kundfaktura är överbetald så gör du betalningen på det belopp som har betalats in. Så du kommer få en skuld till kunden och fakturan får ett negativt saldo istället för 0. 
Om kunden sedan betalar mindre på en annan faktura, så gör du betalning på bägge dessa fakturorna så att de bägge två får saldo 0. Eller om du återbetalar beloppet till kunden så gör du en inbetalning på fakturan så att den får saldo 0. 

//Linnea
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har en faktura som vart överbetalad för ett par månader sedan (rör sig om några kronor). Bokade då upp det som en skuld (2420 - Förskott från kunder) och mailade kunden. Fick idag svar att de inte tänker göra anspråk på pengarna och jag kommer heller inte göra några fler affärer med kunden i framtiden.

Hur bokar jag bort denna skuld? Som öresavrundning?
Är det någon moms på detta?

/Philip
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Philip,

Har du ett negativt saldo på din kundfaktura så behöver du slutbetala fakturan i programmet. Det gör du enklast inne på kundfakturan - fliken betalningar.

Du skriver att du bokat upp en skuld och då kanske det inte finns något negativt saldo på fakturan utan endast uppbokningen du gjorde? Har du inget saldo på fakturan räcker det med att du manuellt bokför bort skulden från 2420 så ska saken vara ur världen. Konto 3740 Öresavrundning borde fungera utmärkt! Och momsen tänker jag att du inte behöver blanda in i detta fallet. 

Ha en fin dag!
/Kristina