Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kompotek
MEDLEM

Admin 2000: Pris återställs till noll vid ändring av antal produkter

Hej

Något som ofta sätter käppar i hjulet hos oss när vi arbetar med ordrar är att à-pris ställs till noll när vi ändrar på "Beställt antal", hur löser vi detta?

Samma händer när vi ändrar "Beställt antal" på fakturor.

3 SVAR 3
Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej Kompotek!

 

Jag har kikat på detta men upplever inte samma problem som du i programmet när jag ändrar Beställt antal på varken order eller faktura. Det jag misstänker kan vara orsaken till detta är att du inte har rutan Uppdatera à-pris vid ändrat antal i kryssad i ditt program. För att bocka i den så går du in under Inställningar - Företagsinställningar - Försäljning - Dokumentinställningar - och bockar sedan i Uppdatera à-pris vid ändrat antal. Detta borde göra så att á-priset uppdateras som det ska när du ändrar Beställt antal på din order eller faktura.

 

Att à-priset nollas kan också hända om den totala summan har justerats på ordern/fakturan. Är det något du brukar göra? Det som händer när man justerar den totala summan på fakturan är att man får upp en ruta med en varning där man får välja att Ta bort eller Uppdatera á-priset samt i en ruta bocka i om man vill se meddelandet nästa gång eller inte. Om man då trycker Ta bort à-pris och sedan bockar i att man inte vill få upp meddelandet nästa gång kommer programmet komma ihåg det och när du då fyller i Beställt antal så nollas à-priset.  

 

Om så är fallet kan du gå in under Arkiv - Företagsunderhåll - Aktivera avstängda varningar. Väl där bockar du i Uppdatera à-pris vid ändring av summa.  Därefter kan du gå in och redigera totalsumman igen om så behövs och då kommer du få upp varningsrutan igen. När du får upp den ska du trycka på Uppdatera à-pris och sedan kan du även bocka ur rutan med Visa det här meddelandet nästa gång. Då ska systemet komma ihåg att uppdatera á-priset varje gång du ändrar totalsumman och det borde inte heller nollas om du ändrar i Beställt antal. 

 

Jag hoppas detta hjälper dig i din fråga. Om jag har missförstått eller om problemet kvarstår är du varmt välkommen att kontakta våra duktiga kollegor på supporten så att de kan hjälpa dig felsöka i realtid. Förhoppningsvis fungerar stegen jag beskrivit i texten ovan för dig.

 

Du får väldigt gärna återkoppla här i tråden hur det går också då det kan vara god hjälp för andra användare också 🙂 

 

Önskar dig en fin vecka.

/Agnes 

 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂

Hej Agnes

Detta var absolut vad som behövdes, inställningen Uppdatera à-pris vid ändrat antal var det jag inte ville ha så jag klickade ur denna ruta och nu uppdateras inte à-pris när jag ändrar antal, super!

Tack för hjälpen!

Hej! 

 

Då är jag med och det var det lilla! Så bra att det funkade och att det löste sig för dig 😀

 

Önskar dig en fortsatt fin vecka!

 

/Agnes 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂