Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ändra datum på mottagen leverantörsfaktura

Jag har fått en betalningspåminnelse och ursprungsfakturan är daterad 31 maj. Egentligen ska jag göra om momsrapporten. För att slippa det skulle jag vilja lägga fakturan på 1 juni. Är det möjligt?

7 SVAR 7
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Jag är inte helt med på hur du menar.
Den första fakturan, som är förfallen, den är väl bokförd på rätt period? Då borde momsen finnas korrekt med på den.

Påminnelsefakturan är bara en påminnelse och något som nästan aldrig bokförs och alltså heller inte påverkar momsen.

Om du däremot har missat att bokföra den ursprungliga fakturan bör du bokföra den på korrekt period och därefter skapa om momsdeklarationen för den perioden.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,
Jag har aldrig fått fakturan tidigare, måste ha försvunnit på vägen. Då bokför jag den på korrekt period. Tar man då den verifikationen med momsrapporten och gör en ändringsverifikation med omvända tecken, innan man kan lägga in fakturan?
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Helt korrekt!

Antingen om du gör en ändringsverifikation eller om du stryker raderna i den gamla momsrapporten. Det är smaken som avgör vilket sätt man gör för att korrigera verifikationer.

Därefter lägger du in fakturan och kan skapa om momsrapporten.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nu har jag gjort så och gör en ny momsrapport, men ingenting har förändrats i rapporten fast jag har lagt in fakturan, hur kan det komma sig?
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Vad la du för datum på fakuran? och har du journalfört den på rätt period?

Vilka bokföringskonton användes på fakturan?
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Var lite snabb, leverantörsfakturajournalen måste naturligtvis dras ut först. Tack för hjälpen. 🙂

Skönt tt höra att det löste sig!

Återkom gärna om du har fler funderingar 🙂

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~