Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ändra en journalförd leverantörsfaktura

Hej!

Jag har en journalförd leverantörsfaktura som jag gärna skulle vilja ändra. Fakturan blev av misstag betald med 1 krona för lite. Detta var dock helt ok med leverantören och de skulle själva bokföra kronan som öresutjämning.

Jag undrar nu hur jag ska göra så att det inte blir en diff. på 1 krona? Jag vill ju ändra i den journalförda leverantörsfakturan, men det går ju inte.

Tacksam för svar!

Mvh
Martin

3 SVAR 3
Scrapkuben
MEDLEM

Om jag förstår dig rätt har du en leverantörsfaktura med 1 krona kvar på.
Då hade jag bokat en utbetalning på denna, fast istället för att boka mot 1930, hade jag valt utbetalningskonto 6990 eller något liknande.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du kan gå in på Journalen som den ligger på och lägga till en kontering som visar att betalning är gjort med 1 krona som minskar 1510 och sedan mot 3740 öresutjämning. På så vis får du bort på kundfordringarna.
Carina
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Om det stämmer att du har 1 kr som ligger som obetald rekommenderar även jag att du gör som Johanna föreslår, fast att du kanske snarare använder 3740 - Öres- och kronutjämning.

Men om du menar att fakturan är slutbetald med hela beloppet och alltså inte stämmer överens med vad som verkligen betalades, så är det nästan bäst att du krediterar leverantörsfakturan. Gör sedan en betalning på hela beloppet även på kreditfakturan, så att de båda fakturorna tar ut varandra i bokföringen. Sedan kan du skapa en ny debetfaktura där du registrerar rätt betalt belopp och sedan registrerar du den kronan som är kvar mot 3740.