Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ändra löpnummer på leverantörsfakturor

När jag ska ändra löpnummer för lev-fakturor (vid inbokn mellan två räkenskapsår), säger programmet att löpnumret redan finns och föreslår nåt helt annat. Numret finns inte, så jag använder det jag provade, och det funkar...

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Låter superkonstigt! Nummerserien för fakturor följer med även när du skapar nya räkenskapsår så det borde inte påverka.

Det kan vara värt att dubbelkolla så att numret du försökt skriva in i nummerserien är det nästkommande numret och inte numret som din senaste faktura är på.

Om det inte är problemet kan det vara så att programmet har låst sig och tror att det numret redan används för en annan lev.faktura. Mitt förslag är att du testar göra en registervård för att se om den upptäcker något galet.

Nu när du skapat en leverantörsfaktura kan du lägga in näst kommande nummer i nummerserien eller säger programmet att den är använd också?

T.ex om programmet klagade på 400 så du skapade 400 själv. Fungerar det nu att skriva 401 i nummerserien?


Thomas L
UTFORSKARE

Jag skulle hellre vilja föreslå att du aldrig ändrar en löpnummerserie. Löpnummer är som det hörs på namnet tanken att det ska löpa på i en obruten serie. 
För bokföringen styrs ändå av fakturadatum och som du skriver så blir det så att man får boka på nya och på gamla året parallellt.
Ibland kan det vara bra att fråga sig vad ett arbetssätt fyller för funktion. Och om det istället skapar onödigt merarbete.