Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ändra verksamhetsår

Jag är nyval kassör i en förening som har verksamhetsår från 0701 -0630 men programmet har bara 0101-1231. Den förra kassören har tydligen använt detta ändå. Vet inte hur hon fått ihop det. Trodde att det gick att ändra genom att gå på ändra bokföringsår men det gick inte. Hur göra?

2 SVAR 2
Davor P1
CHAMPION

Saxat ur hjälpen. DOCK är jag lite osäker på om du kan ändra startdatum om du har verifikationer inne i året.

Till nästkommande år bör det fungera utan problem.

Alternativ 2 är jag lite mer osäker på om det fungerar..... Det är att skapa en SIE fil från gamla bolaget och läsa in filen i ett nyupplagt företag. Däremot är jag väldigt osåker om du kan ändra berifikationsdatumet och ver. nummer......

-----------------

Ändra årsuppgifter

Funktionen finns under Arkiv - Bokföringsår - Ändra årsuppgifter.

När du vill ändra datumuppgifterna för aktivt bokföringsårs början och slut väljer du funktionen Ändra årsuppgifter. Att kunna ändra datum är bra om du ska förlänga ditt bokföringsår. Ett bokföringsår kan maximalt vara 18 månader. Dialogrutan Ändra bokföringsår visas med datum för det aktiva året.

Längst ner till höger på bildskärmen ser du vilket år som är aktivt. Om det inte är det år du vill ändra ska du använda funktionen Välj bokföringsår för att välja rätt år.

Gör så här för att ändra årsuppgifter:

  1. Ange mellan vilka datum bokföringsåret ska gälla i fälten Fr om och T o m.

Du måste skriva in datum med formen år-månad-dag, om du har valt svenska som nationella alternativ i Kontrollpanelen. Du behöver inte skriva in bindestrecken. Du kan för t ex 20XX skriva in antingen 20XX eller XX. Du måste skriva in två tecken för månad och dag. Du måste alltså skriva 01 för januari och 01 för den första etc.

  1. Klicka på OK för att ändra datumuppgifterna. Klickar du på Avbryt görs inga ändringar.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Marge och Davor P

Bra svar från Davor P. Då det finns verifikationer på räkenskapsåret, behöver du däremot först exportera ut dessa i korrekta intervall, d v s så som dom senare ska ligga inlagda. Därefter raderar du bokföringsåret/åren - lägger upp dessa på nytt och importerar SIE-filerna i respektive år. Glöm inte att ta säkerhetskopia först. Är du osäker på tillvägagångssättet kan du bara ringa in så hjälper vår support dig igenom detta förfarande.