Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ronnie Palmqvist
UTFORSKARE

Angående artikelfilens storlek max 1GB

Vi blir ständigt påminnda om att vår artikelfil snart är för stor. Den verkar att svälla ut hela tiden naturligtvis lägger vi upp en del nya artiklar men jag har också rensat bort hundratals andra artiklar som ej blivit använda. Nu undrar vi vad som påverkar storleken på filen, är det varje försäljning order där det plockas artiklar som lägger mer och mer info i artikelfilen och måste vi rensa ut gamla ordrar eller ta bort artiklar för att minska på filens storlek. Blir det inte fel i saldon då? Vi har artiklar som använts mer än 17 år tillbaka i tiden...

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vi har samma problem och har inte lyckats lösa det annat än genom rensningar bakåt i tiden. tidskrävande och inte riktigt bra!

Läste precis att de ska byta till annan databas från sommaren, och det då blir möjligt med större filer. Man kan redan nu få testa betavarianten tydligen.
Se mer här:
https://vismaspcs.se/support/forbattrad-version-sql-administration
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Om det är Artrad.dbf som blivit för stor så blir man tvungen att radera fakturor/order för att filen ska minska i storlek. Detta gör man genom att "Rensa dokument". Det kommer att påverka historik som du skriver så börja med att ta en säkerhetskopia innan ni börjar rensa dokument. Kanske att ni skriver ut de utskrifter som ni skulle kunna tänkas vara intresserade av osv. Annars kan man alltid återställa den säkerhetskopian som ni tar innan rensning om man skulle behöva komma åt dokument mm. Läsa gärna igenom dokumentet "Rensa dokument" innan ni påbörjar rensningen.

/Fredric
Helena Andersson
ANSTÄLLD

Hej
Jag kan förespråka att du uppdaterat till SQL versionerna om du har stora artikelregister. Om du vill kan du ju installera programmet på en fristående dator och där läsa in en säkerhetskopia bara för att testa av lite innan du kör skarpt. Tänk bara på att denna då bara är ett testbolag och inget skarpt.