- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Anpassning av Administration till GDPR
Kommer ni att anpassa era program så att man lättare kan följa GDPR?
Jag tänker mig exempelvis funktioner för att lista kunder i kundregistret som inte handlat på länge och sedan massradera dessa.
Kan säkert finnas behov av flera andra funktioner också.
Löst! Gå till lösning.

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
När det gäller GDPR dataskyddslagen så detta en väldigt viktig fråga för oss på Visma Spcs och något vi arbetar väldigt mycket med. Du som kund kommer börja se väldigt mycket mer av oss med avseende på GDPR med start inom några veckor. Vilka funktioner som det kommer innefatta i programmen kan jag ännu inte svara på.
//Annica
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
"Kommer Visma Spcs produkter vara anpassade till GDPR?"
= Vi bedömer att våra produkter och rutiner är eller kommer att vara genomgångna och klara till 25 maj 2018 då GDPR börjar gälla.
Som användare av ert system VISMA Administration, undrar jag om detta kommer gälla hantering av GDPR inom systemet mot våra kunder.
Idag finns det inom kundregistret 2 rutor som kan kryssas i för om kunden godkänner reklam. Kommer det finnas ngt som kan markera att kunden godkänner att vi innehar deras uppgifter?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Kommer man att kunna lita på att ni klarar den tidsrymden? Vi som användare behöver ju också tid att analysera vad vi skall göra. Man vet ju aldrig om era programvaror fungerar eller inte. Den 25 maj är den dag då vi som användare skall vara utbildade och klara. Flera andra seriösa företag har redan informerat sina kunder om vad som gäller för deras programvaror. Varför ligger Visma alltid längst bak i ledet.

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Vi kommer också att komplettera med fler vanliga frågor som just berör GDPR. Sedan tidigare har vi lagt ut Hur man rensar i sina kundregister respektive leverantörsregister. Vi har också sidan om GDPR, som jag nämnt tidigare i tråden där du hittar mycket användbar information om den nya lagen.
Du kan redan nu i Administration påbörja ditt arbete för att vara anpassad för GDPR den 25 maj, som exempelvis ta bort kunder och leverantörer som du inte har rätt att ha kvar. Läs mer i Påverkar GDPR ditt företag? och Vad behöver du göra inför GDPR?
I och med GDPR kommer vi med en ny version av Visma Administration innan den 25 maj. I denna version har vi bland annat förändrat möjligheten att rensa ansökningsinformation som gäller rot och rut.
@Maria G
Som det ser ut nu kommer vi inte att lägga till en ruta för godkännande av behandling av personuppgifter, en samtyckesruta. Om vi skulle ha en sådan ruta innebär det att du måste hålla uppgifterna uppdaterade, lämpligen genom att årligen begära förnyat samtycke från dessa personer. Eftersom Visma Administration huvudsakligen är ett redovisningssystem där man lagrar uppgifter utan att behöva samtycke har vi inte bedömt att det behövs.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Kära Mita Jonsson
Tror du verkligen att det är någon av era kunder som vågar ladda ner en ny version av administrationen, med tanke på allt det strul som ni förorsakat genom att kräva verifiering av vid uppstart av program. Kan du och Visma garantera att inte samma sak händer igen och att det bara är att tuta och köra? Är extremt trött på alla Era löften och brutna överenskommelser. Att släppa en ny upplaga av program som inte håller måttet precis före den 25 maj, är kanske inte den bästa lösningen precis.
Vet att ni på Visma inte gillar mina små påhopp. Men är tacksam för att ni inte censurerar det hela ännu. Fick en ny kund igår. Är tveksam till om jag kommer att använda Visma för det uppdraget. Kommentera gärna och berätta hur ni tänker lösa det här.
Du vet också om att det finns buggar i programmet som påpekats och som ej är åtgärdade. Har själv sådana saker sedan 2017 och även något sedan i början av seklet. Visma vet om dessa buggar men gör inget åt detta. Vore bättre att plocka bort funktioner som inte fungerar i systemet.
Ser framemot kommentarer både från Visma och andra.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Skulle vilja ha svar på Johans fråga som inledde denna tråd. Kommer vi kunna radera Kontakter (personuppgifter) som inte har varit aktive de senaste X månaderna? Perfekt om det finns en kolumn på kontaktkortet med senaste aktiva datum baserat på fakturadatum så kan vi radera kontakter som är äldre en X månader.
(Note: Vi har inte uppdatera till senaste versionen pga strul med SQL versionen så jag vet inte hur den senaste versionen ser ut, kanske har ni redan funktionen eller likande.)
/Thomas

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Du kan radera kontakter i den senaste versionen. Dock finns det ingen kolumn med senast aktiv men det finns rapporter som du kan använda för detta. Läs mer i versionsnyheterna.
