Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Anpassningar till nya regler från Bokföringsnämnden

Från och med 1 januari 2015 gäller nya regler

 

från Bokföringsnämnden för rättelser i bokföringen. Givetvis gör vi anpassningar för detta i Visma Administration och Visma Förening så du har de bästa förutsättningarna att följa de nya reglerna.

 
 

Känner du inte till förändringarna i vägledningen från BFN? Läs mer här: 

 
 
 
 

I den nya vägledningen från Bokföringsnämnden beskriver jag 3 områden nedan som påverkar dig som arbetar i Visma Administration och Visma Förening:

 
 
1. Tiden du kan vänta med att bokföra händelser har utökats 
 

Tiden du har på dig att bokföra beror på ditt företags omsättning. Alla kan vänta 50 dagar efter månadens utgång att bokföra affärshändelserna för den månaden men det kan vara så att du får vänta ännu längre. Kontrollera vad som gäller för ditt företag och anpassa inställningarna i programmet därefter. Standardinställningen i programmet (i version 2014.1) är 50 dagar. För att du ska hålla koll på tiden kommer programmet påminna dig när det är dags att färdigställa (låsa) en period. 

 
 
2. Verifikationerna i en bokföringsperiod ska låsas för att räknas som bokförda

Perioden (månaden/kvartalet/året) ska låsas senast när tiden för tillåten senareläggning löpt ut, exempelvis 50 dagar efter månadens utgång. I den låsta bokföringen kan du inte göra några ändringar. Om du upptäcker ett fel i en låst bokföringsperiod ska du rätta detta genom en ändringsverifikation i den period felet upptäcktes d.v.s i din olåsta period. 

 
 
3. Verifikationer som inte är låsta räknas inte som bokförda - därför får du bestämma hur du vill arbeta med dem
 

Verifikationer i en olåst bokföringsperiod räknas enligt vägledningen inte som bokförda eftersom du kan göra ändringar och skapa nya verifikationer i en olåst period. I Visma Administration/Förening ger vi dig möjlighet att välja om du vill arbeta med preliminära verifikationer eller enbart med ändringsverifikationer.

 
 
 

Version 2014.1 kommer i god tid innan årsskiftet. Håll utkik på Min sida för mer information om versionen. Har du frågor får du gärna ställa dem här på forumet. 

0 SVAR 0