Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Antal i order när artikeln ej är lagervara - Integration

Var kan man se orderstatus på en artikel som inte är en lagervara?
Det ser inte ut att synas i ADK_ARTICLE_QUANTITY_RESERVED.

9 SVAR 9
FORZA_
MEDLEM

Dessutom syns en order på en artikel som inte är ikryssad som lagervara överhuvudtaget inte på inköpsunderlagen. Detta är riktigt dåligt, en vara som det finns en order på skall givetvis komma upp på inköpsunderlaget.

Hej!
Den här frågan avviker lite från huvudämnet.
Jag skapade ett nytt ämne så att svaren och diskussionerna blir relevanta.
/Anna Referera till det nya ämnet här: Ej lagervara på inköpsförslag - Administration
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej Stefan!

Ursäkta sent svar, jag var tvungen att kolla vidare på frågan.
ADK_ARTICLE_QUANTITY_RESERVED tittar i fältet Reserverat antal på artikeln. Detta fält påverkas inte alls på en artikel som inte är lagervara.

I Administration kan du ta ut en utskrift, till exempel Ordersammandrag-Artiklar.

Du får via API:et söka upp alla order som ligger som olevererade och kontrollera vilka order som den specifika artikeln ligger på och vad som ligger i beställt antal.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Anna.
Jag har kört fast. Kan du ge mig ett exempel i C#?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag är intresserad av att få ut alla artiklar som inte är klara/levererade.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Snälla ge mig en hint hur jag kan söka i alla order efter olevererade artiklar med C# kod.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Jag vet att du fått svaret via mejl tidigare idag men jag lägger det här också så att även andra användare kan ta del av det.

Vi har inget direkt kodexempel nu men du skulle kunna sätta sorteringsordningen eOrderNotDelivered och på så vis fånga upp alla ej levererade order. Stega sedan igenom ordrarna och läs ut raderna för att kolla om artikeln finns där och vad som står i Beställt antal (ADK_OOI_ROW_QUANTITY2).

På sidan 70 i referensmanualen står det hur man uppdaterar en faktura. Principen är densamma för order och där står hur man hämtar ut rader från ett dokument.

Hjälper det dig på vägen?

Obs! Om ni inte sätter order som levererad i Visma Administration (ADK_OOI_HEAD_ORDER_DELIVERED i API:et) utan direkt fakturerar de så behöver man stämma av om ordern är fakturerad också. Om ADK_OOI_HEAD_DOCUMENT_CONNECTION_NUMBER2 är större än 0 så är en faktura skapad från ordern, detta gör att artiklarna övergår från reserverade till levererade.

Det saknas fortfarande en  riktig lösning på det här problemet, kan det verkligen vara ett stort problem att låta alla varor som finns i order gå rakt igenom systemet så att de alltid kommer upp på inköpsunderlaget oberoende av om lagervara är ikryssad eller inte. Ingen gör ju en order om man inte vill ha varan?!

Har det hänt något med detta?