Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Antal kopior vid utskrift

Undrar hur man väljer antalet kopior eller tar bort alla kopior när man e-postar fakturan som pdf-fil? Kunden vill endast ha fakturan i ett exemplar.

7 SVAR 7
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Om du vill ha kopia när du skriver ut på papper, men inte när du e-postar ska du inte ha en bock i denna ruta under Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar - Dokumentmallar:


Om du inte vill ha några kopior över huvudtaget sätter du 0 i kolumnen Kopior på samma sida.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Men om det endast är en kund som inte vill ha fakturor måste jag ändra manuellt för varje gång då?
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Ja, tyvärr går bara inställningen att göra för samtliga kunder som tar emot e-post. Så om endast en kund ska ha e-post utan kopior så måste inställningen ändras i samband med faktureringen till just den kunden.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har inte någon bock i rutan som du beskriver att man inte ska ha när man e-postar för att slippa kopior, men den spottar ändå ut kopior hos kunden.
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Det låter märkligt. De mejl som skickats med fakturor sparas i Skickat-mappen i Outlook. Om du kollar en av fakturorna i din skickat-korg, innehåller den då kopior?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja det gör dom. Till saken hör att jag sparar dom först i pdf-fil för att sedan märka de med vårt företagsnamn innan jag skickar dom till den här kunden. Kan det spela någon roll? Andra fakturor som skickas direkt från programmet skickas bara med en kopia. Så då fungerar det ju med den ej bockade rutan. Det här verkar bara vara fakturor som först sparas som dokument och sedan skickas iväg.
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Ja, där har vi anledningen i så fall. Inställningen gäller endast de fakturor som skickas via e-postknappen i utskriftsdialogen. Sparar du den först som fil och sedan bifogar filen i ett mejl så kommer filen innehålla angivet antal kopior, oavsett vilken om du har bock i rutan eller inte.